CGI

Logica får fortsatt förtroende genom nytt outsourcingavtal med it-företaget Applicate

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 11:02 CET

Logica, Sveriges största it-tjänstföretag, har tecknat ett förnyat avtal med it-företaget Applicate. Inom ramen för avtalet, som är en förlängning av ett långt samarbete, ska Logica tillhandahålla en kostnadseffektiv it-drift och kapacitetstjänst. Genom att outsourca driften av stordatorer till Logica säkerställer Applicate kostnadsbesparingar samt får en modern, skalbar och flexibel it-miljö. Avtalet är tecknat till och med 31 mars 2015 och avtalsvärdet uppgår till 50MSEK.

Baserad på i huvudsak funktionsbaserade och standardiserade tjänster och processer ska Logica åstadkomma en kostnadseffektiv it-drift av Applicates stordatorer, som placeras hos Logica.

De båda företagen har ett långt och välfungerande samarbete, vilket är en av anledningarna till det fortsatta förtroende som Applicate nu visar genom tecknandet av det nya outsourcingavtalet.

-Logicas erbjudande av tjänster med hög servicenivå och kvalitet samt god samverkan kommer att ge oss positiva effekter på kostnaderna tidigare än vad vi hoppats på säger Yvonne Westman, VD på Applicate. Avtalet är mycket tydligt och välformulerat vilket skapar möjligheter för ett fortsatt mycket bra och nära samarbete.

-Vi är mycket glada för det fortsatta förtroende vi fått att leverera drift- och kapacitetstjänster till Applicate, Fredrik Ahlstedt, Managing Director Infrastructure Management Logica Sverige. Applicate var en befintlig kund till Atos Origin, vars nordiska verksamhet vi förvärvade 2005. Att Applicate nu väljer att förlänga sitt avtal med oss är ett kvitto på att förvärvet var strategisk riktigt och Logicas serviceerbjudande är attraktivt på marknaden. Det nya avtalet som tecknats omfattar ett modernt serviceåtagande och möjliggör flexibilitet och ökad effektivitet för Applicates framtida verksamhet.

Om Applicate
Applicate är ett IT-företag med ursprung inom utveckling, förvaltning och drift av informationssystem.
Företagets utvecklare tar fram allt från små och enkla till stora och komplexa IT-lösningar och affärssystem som förbättrar kunders verksamhet och effektivitet. Applicate erbjuder bland annat utveckling, förvaltning av system och drift. Applicate ingår i Bisnode-koncernen, som är Europas ledande utgivare av digital affärsinformation med tjänster inom kredit-, marknads- och produktinformation. Mer information finns på www.applicate.se

Om Logica
Logica är ett ledande internationellt it-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se

Presskontakter