CGI

Logica hjälper Saab Automobile förbättra HR-processer

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 10:54 CEST

Logica, Sveriges största IT-tjänstföretag, har slutit avtal med Saab Automobile om att hantera administrationen av löner, tids- och reseredovisning för Saab. Lösningen ska levereras som en molntjänst till Saab, som därmed tar steget till en helt digital lönehanteringsprocess. Målet är att ge Saab och de 4 000 medarbetarna i Sverige enklare och mer ändamålsenliga verktyg för löneadministration till lägre kostnad.

-      I och med avtalet med Logica får vi ett rationellare arbetssätt. De fysiska stämpelkorten försvinner på sikt och istället redovisar medarbetarna sin tid via webben eller elektroniska klockor och får elektroniska lönespecifikationer när så är möjligt. Det kommer att passa vår nuvarande storlek som organisation och minska våra kostnader, säger Lars Johansson, lönechef på Saab.

-      Allt fler vill ha hjälp med en helhetsleverans av stöd för HR-processen. Vi har säkra och effektiva lösningar för lönehantering som fortlöpande anpassas till gällande lagar och regler och som levereras i den form som passar kunden allra bäst. I dag hanterar våra system närmare en miljon löneutbetalningar i Sverige varje månad. Vi är stolta att Saab valt Logica, säger Anders Chrintz, ansvarig för industrikunder på Logica Sverige.

Logicas molnlösning baseras på POL, ett system för löneadministration, Wintid för tidsregistrering samt resehanteringslösningen eBuilder, och har förpackats som en tjänst specifikt för Saabs behov. Införandet av den nya tjänsten har påbörjats och kommer att tas i drift av Saab vid årsskiftet 2011.

Presskontakter

Anders Chrintz, Managing Director Transport Trade Industrial, Logica Sverige, tel: 08-7750172, e-post: anders.chrintz@logica.com

Hans-Jörgen Brandt, PR manager Nordic, Saab Auotomobile AB, tel: 0722-305018, e-post: hans-jorgen.brandt@saab.com

Malin Westlund, Communication and PR, Logica Sverige, tel: 073-75 000 66, e-post: m.westlund@logica.com

Om Saab Automobile

Saab, or Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Swedish Aircraft Company), was founded in 1937 as an aircraft manufacturer and revealed its first prototype passenger car 10 years later after the formation of the Saab Car Division. In 1990, Saab Automobile AB was created as a separate company, jointly owned by the Saab Scania Group and General Motors, and became a wholly-owned GM subsidiary in 2000. In February 2010, Spyker Cars N.V. of the Netherlands, acquired the company from GM as an independently-run business.

Saab cars reflect the brand’s unique Scandinavian design ethic, which is fused with its aircraft engineering heritage. The company is a global premium car maker with a distinguished history of innovation. It is recognized for its pioneering role in turbocharging, as well as occupant safety and the introduction of flex-fuel technology through Saab BioPower. Saab Automobile AB currently employs approximately 3,800 staff in Sweden, where it operates world-class production and technical development facilities at its headquarters in Trollhättan, 70 km north of Gothenburg.

Om Logica

Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Läs mer på: www.logica.se