CGI

Logica lanserar Service Factory - en miljö som halverar tiden för utveckling av nya telekomtjänster

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 10:09 CEST

Logica, som i Sverige tidigare hette WM-data, lanserar nu en miljö för skapandet av nya tjänster för mobiltelefon- och bredbandsoperatörer samt medieföretag. Lösningen, som går under namnet Service Factory, halverar tiden för lansering av nya tjänster jämfört med dagens processer.

Skapandet av nya tjänster i Service Factory följer en standardiserad process som säkrar såväl kvaliteten på tjänsterna som integrationen till övriga system hos operatören. Logica är en global Microsoft Preferred Supplier för telekomprodukter och kommer förutom systemintegrationen av Service Factory även att erbjuda lösningen med helhetsansvaret för drift och underhåll hos Logica.

Den telekom- eller bredbandsoperatör som snabbast kan omvandla trender och kundbehov från idé till nya tjänster har stora möjligheter att öka marknadsandelar och intäkter. Då behövs en process som ser till att tjänster kan erbjudas när de efterfrågas - inte ett halvår senare. Med Service Factory kan operatörerna utveckla nya tjänster i takt med marknadens snabba svängningar och snabbt få ut dem till användarna utan att för den skull göra avkall på kvalitet och integration med övriga system.

- Efterfrågan hos operatörerna är stor när det gäller lösningar som hjälper dem att snabbt ta fram, utveckla och lansera en tjänst medan den fortfarande är het och efterfrågad. Den standardiserade process som Service Factory erbjuder, halverar utvecklingstiden för nya telekomtjänster. I konceptet finns en marknadsplats för redan färdiga tredjepartsutvecklade tjänster som operatörerna kan utnyttja. Med ett sådant ekosystem av Independent Service Vendors, ISV:er, finns stora möjligheter att skapa nya intäktsströmmar, säger Johan Bergh, divisionschef Utilities och Telecom på Logica Sverige.

Logicas långa och breda erfarenhet inom telekomområdet har bidragit till att ett nytt kompetenscenter i Malmö snabbt har kunnat byggas upp, färdigt att leverera till en global marknad. Organisationen är flexibel, där operatören själv väljer samarbetsform och kompetenser utifrån behov - oavsett om det är konsulter och utvecklare som efterfrågas eller helhetsansvaret för utveckling och drift av Service Factory hos Logica. Konceptet baseras på Microsoft® Connected Services Framework (CSF) och Microsoft® Connected Services Sandbox, som erbjuder en test- och demomiljö.

- Med Service Factory visar Logica att man förstår telekomoperatörernas utmaningar och ligger i framkanten när det gäller att utveckla och leverera värdeskapande tjänster och lösningar som ser till att tackla dessa utmaningar, säger Maria Pimenta, Sales Manager, Microsoft Sverige. Med Logica som global Preferred Supplier stärker vi vårt erbjudande på telekomsidan och får ett värdefullt tillskott av kompetenser för implementering och systemintegration av telekomlösningar.

Om Logica
Logica, som i Sverige tidigare hette WM-data, är ett ledande internationellt it-tjänsteföretag. Företaget har 39 000 medarbetare i 36 länder, varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se

Kontakter
Johan Bergh, Divisionschef Utilities & Telecom, Logica Sverige, 08- 51767516, johan.bergh@logica.com