CGI

Logica stärker sin ställning inom offentlig sektor med ramavtal för molntjänster

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 12:35 CET

Logica, Sveriges största IT-tjänstföretag, har tilldelats ramavtal för e-förvaltningsstödjande tjänster av Kammarkollegiet. Logica är därmed ett av sex företag som får möjlighet att leverera molntjänster till svenska kommuner, landsting och myndigheter. Avtalet uppskattas vara värt runt en miljard kronor och gäller i fyra år.

Förutom ramavtalet om e-förvaltningsstödjande tjänster har Logica i år tecknat ett ramavtal med Kammarkollegiet för att leverera IT-drifttjänster till offentlig sektor och även fått ett tilldelningsbeslut för leverans av e-handelstjänster. Tillsammans öppnar de tre ramavtalen en marknad på tiotals miljarder kronor.

-      Med årets ramavtal tar offentlig sektor ett mycket viktigt steg mot ett modernt och effektivt IT-stöd i sin verksamhet. Ramavtalen specificerar för första gången tydligt tjänster, istället för konsulttimmar. Vi välkomnar detta fokus på verksamhetsnyttan snarare än tekniken bakom leveransen. Logica har satsat hårt på smarta tjänstepaket för den offentliga sektorn och vi är väl rustade att leverera de elektroniska tjänster som efterfrågas, säger Fredrik Ahlstedt, ansvarig för offentlig sektor på Logica i Sverige.

Även Kammarkollegiets ramavtal om IT-drifttjänster från tidigare i år innebar ett nytänk i och med att outsourcing av IT-drift till externa leverantörer på detta sätt uppmuntras.

-      Logica är en av få leverantörer som finns med i alla tre ramavtalen och vi stärker därmed vår ställning inom offentlig sektor ytterligare. Vi ser fram emot att leverera effektiva lösningar som ger mer service för skattepengarna, avslutar Fredrik Ahlstedt.

Om Logica

Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Läs mer på: www.logica.se

Presskontakter

Fredrik Ahlstedt, Managing Director Public Sector, Logica Sverige, tel: 0733-985 166, e-post: fredrik.ahlstedt@logica.com