CGI

Logica tecknar outsourcingavtal med LFV

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 09:54 CET

Logica, Sveriges största it-tjänstföretag, har tecknat ett outsourcingavtal med Luftfartsverket (LFV). Inom ramen för avtalet ska Logica tillhandahålla en helhetslösning för it-drift och support av LFV:s centrala system samt att 14 medarbetare erbjuds anställning hos Logica. Avtalet är tecknat till och med december 2012, med möjlighet till förlängning fram till 2015.

I stark konkurrens med ett tiotal aktörer valde LFV i en upphandlingsprocess Logica som strategisk partner för att sköta applikations- och serverdrift samt support.

-En kombination av pris, prestanda, leveranssäkerhet och kompetens gjorde att valet slutligen föll på Logica, säger Åke Halvdanson, IT-Chef på LFV. Att Logica dessutom arbetar för miljön, med kommande miljöcertifiering, är något som vi ser mycket positivt på. Vi säkerställer med detta partnerskap en långsiktig kompetensförsörjning, skalbarhet och flexibilitet av vår it-drift.

Avtalet innebär att Logica tar över driften av cirka 60 system och 200 servrar. Systemen styr flertalet funktioner på flygplatsen, så som incheckning, röntgen och informationstavlor, vilka används dagligen av personal och alla de tusentals resenärer som dagligen befinner sig på flygplatserna.

Genom outsourcing av it-drift och support av systemen till Logica ska LFV renodla sitt fokus på kärnverksamheten och på strategisk it-utveckling.

Genom att outsourca sin it-drift beräknar LFV att sänka kostnaderna med 30 %, genom att standardisera och konsolidera system och infrastruktur, samt uppnå skalfördelar. Samtidigt skall man skapa en effektivare tjänst med en högre kvalitet än tidigare.

-Vi är mycket glada för det förtroende vi fått att leverera drift- och supporttjänster för de system som LFV:s medarbetare och alla tusentals resenärer använder dagligen, säger Fredrik Ahlstedt, Managing Director Infrastructure Management Logica Sverige. I december börjar 14 nya medarbetare från LFV hos oss på Logica, vilket vi ser fram emot.

Om Luftfartsverket
LFV äger, driver och utvecklar 16 flygplatser och ansvarar för all flygtrafikledning i Sverige. LFV är ett statligt affärsdrivande verk med omkring 3 400 årsanställda och omsätter drygt 6 miljarder kronor. LFV:s affärsidé är att skapa ett mervärde för sina kunder och främja flyget genom kostnadseffektiva, säkra och väl fungerande flygplatser och flygtrafiktjänster. LFV:s vision är att deras kunder skall lyfta fram LFV:s flygplatser och flygtrafiktjänster som det goda exemplet när det gäller kostnadseffektivitet, säkerhet och funktionalitet. Mer information finns på www.lfv.se

Om Logica
Logica är ett ledande internationellt it-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se