LogPoint AB

LogPoint South Sweden i topp av bästa logistiklägena i Sverige 2013

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 15:18 CET

Jönköping 5 februari 2013: Intelligent Logistik publicerade idag en lista över de 25 bästa logistiklägena i Sverige för 2013, LogPoint South Sweden tillsammans med kommunerna Jönköping, Vaggeryd och Nässjö placerades på tredje plats och befästade därmed sin logistiskt starka position i Norden och Sverige.  Detta är nionde året som listan produceras och den bygger på faktiska etableringar av logistikanläggningar i form av centrallager och anläggningar för tredjepartslogistik för distribution av konsumtionsvaror i första hand till Sverige.

Det är framförallt sex kriterier som styr placeringen på den prestigefyllda listan över Sveriges bästa logistiklägen. Det är det geografiska läget med dess allsidighet och hållbarhet i logistisk infrastruktur som toppar som starkast argument för att ha en hög placering på listan.  Andra argument där LogPoint South Sweden tillsammans med Jönköping, Vaggeryd och Nässjö samlar poäng är med det samlade utbudet av logistikservice samt tillgång till relevant akademisk utbildning och tillgång till arbetskraft. Regionen är sedan länge känd för sin entreprenörsanda och sitt engagerade föreningsliv och det visar sig också i det samarbetsklimat med nätverksplattformer som positivt speglar regionen.

Motiveringen från Intelligent Logistik lyder: ”Järnvägspendel från Jönköping till Göteborg och tre kombiterminaler i området gör det lätt att ta hit importgods. Logistik- och supplyforskning vid Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan i Jönköping. Det aktiva logistiksamarbetet mellan de tre kommunerna Jönköping, Vaggeryd och Nässjö ökar regionens konkurrenskraft.”

”Att bli placerad som topp tre på listan över bästa logistiklägena i Sverige är fantastiskt. Detta är frukten av ett gott samarbete mellan kommunerna, de etablerade företagen på LogPoint South Sweden och näringslivet. Vi är mycket nöjda och ser fram emot mer utveckling på området” säger LogPoint South Sweden VD Rune Peterson.

Fakta om LogPoint South Sweden: Utveckling genom konkurrenskraft

LogPoint South Sweden är logistik- och industriområdet som sträcker sig utmed E4:an från Jönköping och Torsvik i norr till Vaggeryd i söder.

Idag är det ca.100 etablerade företag på plats med en spännande blandning av branscher av stora och små företag. En spännande mix med tydliga nätverksmöjligheter, öppen kommunikation och stor affärsnytta.

De flesta av områdets företag är logistikintensiva och drar fördel av LogPoint South Swedens unika geografiska läge. Det är ingen tillfällighet att flera av landets största affärskedjor har sina norden lager här.

Här skapas konkurrenskraft genom effektiva logistikflöden och hög tillgänglighet. Strategiskt placerat mellan Skandinaviens huvudstäder och med tilltalande närhet till kontinenten. I en region som präglas av entreprenörskap och drivkraft.

Välkommen till LogPoint South Sweden.
Välkommen till ett Skandinavens främsta logistiklägen.
Rätt läge!

För information om LogPoint AB, kontakta