Buustamons Fjällgård

Lokal producerad sprit på Systembolaget i Jämtland

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2008 13:31 CET

Måndagen den 1 december 2008 lanserar Systembolaget tre produkter från Buustamon Bränneri, Åre i sitt beställningssortiment. En ansökan är också inlämnad om att produkterna ska få lagerföras i närmaste Systembolagsbutik. Det är en ny regel från Systembolaget från 28 maj 2008 som möjligör det för en liten lokal producent som Buustamons Bränneri att få bli dryckesleverantör till Systembolaget och sälja sina produkter lokalt även till privatkonsument.

Buustamons Bränneri startade år 2000 och ägs av Margareta, Lotta och Jeanette Florin. Verksamheten har pågått i mindre skala sedan starten och är unik då det finns få tillverkande lagliga destillerier i Sverige. Produkterna har sålts till i huvudsak Buustamons Fjällgård och andra lokala restauranger med serveringstillstånd för alkohol, framför allt i Åre. Vi känner oss nu mogna att ta klivet och börja tillverka en större mängd och erbjuda våra produkter till ett större antal kunder. Detta är ett en unik möjlighet att öka produktionen och skapa fler arbetstillfällen. Först ut i lanseringen är våra storsäljare; Årevodka, Buustasuup och Hojt. Vidareutveckling av Jämtländska smaker pågår och målet är att lansera minst en ny smak per säsong.

Systembolagets artikelnummer med lansering 1 december;

88483-01 Årevodka 37,5% 70cl, pris 328,00 okryddat brännvin, bränt på vete

88509-01 Buustasuup 36% 70cl, pris 399,00 kryddat brännvin med fänkål, kummin och en skvätt whisky

88226-01 Hojt 33% 70cl, pris 302,00 kryddat brännvin /aperitif av bla
lakritsrot, saffran därefter sötad med socker