Visit Västernorrland

Lokalproducerad mat ska skapa fler jobb och locka besökare till Västernorrland

Pressmeddelande  •  2012-03-23 10:53 CET

Västernorrland förknippas ofta med sin vackra kust och sina dramatiska ådalar. Men nu ska länet, som knep fyra medaljer i senaste mathantverks-SM, bli känt för sitt högkvalitativa mathantverk, sina gårdsbutiker och för restauranger som satsar på lokalproducerad mat. Länets två matambassadörer, Kerstin Kårén och Kenneth Sillman, vill att Västernorrland blir ännu bättre på att framhäva lokalproducerad mat för besökare.

- Vi har en mängd duktiga matproducenter, allt från bagerier till osttillverkare och småskaliga slakterier. Vi har landet och havet som förser oss med kvalitativa råvaror, en styrka vi ser som självklar och som därför lätt glömms bort, säger Kerstin Kårén, matambassadör för Ångermanland.

– Kopplingen mellan turism och mat växer sig allt starkare, säger Medelpads matambassadör Kenneth Sillman. Folk vill äta gott när de är ute och reser eftersom maten är en viktig del i totalupplevelsen.

Sverige och Västernorrland är kanske inte det första vi svenskar tänker på när man nämner mat och turism. Risken att bli hemmablind tror Kenneth Sillman är överhängande.

– Den mat vi har är mer attraktiv är vad många tror. När jag reser utomlands i tjänsten får jag ofta frågor kring den skandinaviska och svenska mattraditionen. Vår mat ses som fräsch och hälsosam, något som ligger rätt i tiden.

– Vi kan bli ännu bättre på att lyfta den mattradition vi har här uppe. Vi har haft en ”man ska inte förhäva sig”-attityd och fokuserat för mycket på det vi är mindre bra på, istället för vi lyfta det vi är bra på, säger Kerstin Kårén.

Inför hösten planerar ambassadörerna, tillsammans med projektet Smakstart, därför en regional matmässa i Kramfors, ”Smaka på Västernorrland”. Under mässan kommer såväl länsbor som besökare utifrån kommer få en chans att smaka på länets alla läckerheter samt delta i seminarier och workshops kring mat. Ambassadörerna vill med hjälp av mässan synliggöra den Västernorrländska maten.

– Mässan spelar en viktig roll i att lyfta vårt mathantverk och är en del i ett långsiktigt arbete för att göra vår region och vår fina matkultur mer känt, säger Kerstin Kårén.

– Vårt arbete ska i slutändan resultera i ett ökat entreprenörskap och leda till fler jobb. Först måste vi synliggöra Västernorrlands mat för länsbor och övriga svenskar, sen ska vi blicka utåt mot övriga världen, menar Kenneth Sillman.

2008 lanserade regeringen med landsbygdsminister Eskil Erlandsson sin vision om Matlandet Sverige.Den nya nationella målsättningen är att Sverige, med sina unika landskap, livsmedelskvalité och kunnande ska bli Europas nya matland. Som en del i detta har 26 matambassadörer utsetts, en för varje landskap inklusive en för Sápmi, för att bidra till utveckling inom de fem huvudområden som definierats: primärproduktion, förädlad mat, matturims, restautrang och offentlig mat.

Välkommen att veta mer:

Peter Sagebro, Visit Västernorrland 070-363 62 61

Visit Västernorrland är en kunskapssatsning för att utveckla besöksnäringen i länet. Vår verksamhet är en gemensam satsning från länet, finansierat av Landstinget, Länsstyrelsen, Kommunförbundet och Västernorrlands sju kommuner.

Visit Västernorrland är en kunskapssatsning för att utveckla besöksnäringen i länet. Vår verksamhet är en gemensam satsning från länet, finansierat av Landstinget, Länsstyrelsen, Kommunförbundet och Västernorrlands sju kommuner.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom