MacoMedia AB

Matrona i Sundbyberg hjälper långtidsarbetslösa att ta steget ut på arbetsmarknaden

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 06:00 CEST

Matrona är ett branschöverskridande nätverk för kvinnor som vill göra affärer och främja lokalt nätverkande mellan näringsliv och offentlig sektor. Lokal samverkan ger verklig effekt, nätverket har hittills bland annat resulterat i praktikplatser och sommarjobb på företag i Sundbyberg. Genom Sundbyberg Matrona skapades en ”perfect match” mellan Xylem Water Solutions och Sundbybergs kommun.

Matronanätverkens lokala förankring i Solna / Sundbyberg, Kista, Södermalm / City och nu även på Östermalm / Täby är en nyckel till framgång. Många medlemmar får en aha - upplevelse när de upptäcker vilka affärsmöjligheter och intressanta samarbetspartners som finns i deras närområde.

- När jag startade Matronanätverken saknade jag värdegrundsbaserade lokala nätverk som gör affärer med hjärtat. För mig handlar affärer om att bidra till samhällsnytta och tillföra värde till samhället, säger Lena Törner, initiativtagare till Sundbyberg Matrona och grundare av alla MatronaNätverk.

- Vi har fått flera personer i arbete genom MatronaNätverken och en av mina ambitioner med Matrona är att vara den brygga som sedan länge saknas mellan näringsliv och offentlig sektor. Vi gör naturligtvis mycket affärer i Matrona, vilket är den primära tanken med mina kvinnliga Matrona affärsnätverk, säger Lena Törner.

En annan viktig tanke med Matrona är att visa på att man kan kombinera affärer med socialt ansvarstagande. Därför har vi varje år en insamling till välgörande ändamål. Förra året bidrog vi med ca 80 000 till Läkare Utan Gränser. Vi hade då en sopplunch med Mia Törnblom, Titti Schultz och Rebarouqe. I höst gör vi en ny insamling och vi träffas då över en sopplunch med bland annat Babben Larsson, säger Lena Törner.

Perfect match ledde till jobb på Xylem Water Solutions

Helena Röhss är HR Business Partner på XylemWater Solutions, ett globalt företag som tillverkar pumpar och utrustning för rening och transport av vatten. På koncernhuvudkontoret i Sundbyberg arbetar drygt fyrahundra medarbetare.

- Jag är medlem i Sundbyberg Matrona och fick via nätverket veta att Sundbybergs stad förmedlar praktikanter till företag i kommunen som är i behov av ny kompetens. Via Karin Sellin, enhetschef på enheten för vägledning och arbete i Sundbybergs stad fick jag tips om en långtidsarbetslös kille som var intresserad av att praktisera hos oss, säger Helena Röhss.

Det visade sig vara en ”perfect match”. Efter praktikperioden, som ägde rum på Xylem Water Solutions avdelning för elektronik, fick praktikanten en visstidsanställning på företaget. För Xylem Water Solutions innebär medlemskapet i Sundbyberg Matrona att de har fått kontakt med Sundbybergs kommun, som bland annat kan förmedla fler praktikanter i takt med att företagets behov ökar.

- Vi är en expansiv verksamhet som löpande anställer nya medarbetare. Även om vi är
verksamma på en global marknad så tror jag mycket på vikten av ett starkt lokalt nätverk i Sundbyberg, inte minst ur rekryteringssynpunkt. Vi har Sundbyberg Matrona att tacka för att vi kom i kontakt med Karin Sellin på Sundbybergs stad, som hjälpte oss att matcha en ledig position med en lämplig kandidat, säger Helena Röhss.

Sundbybergs stad förmedlar praktikanter och sommarjobbare till lokala företag

Karin Sellin på Sundbybergs stad har varit medlem i Sundbyberg Matrona sedan starten 2010. Hon förmedlade kontakten med praktikanten som så småningom fick en visstidsanställning på Xylem Water Solutions. Nu har man ytterligare en praktikant på gång till samma företag. Sundbybergs stad erbjuder alla ungdomar som går ut nian och första eller andra året på gymnasiet sommarjobb, genom Sundbyberg Matrona har Karin Sellin fått näringslivskontakter som genererat flera sommarjobbsplatser.

- Mina medarbetare har sedan tidigare ett brett nätverk av lokala företag, men Sundbyberg Matrona ger oss en möjlighet att skapa nya kontakter och bygga förtroende i det lokala näringslivet, vilket öppnar upp för nya långsiktiga samarbeten, säger Karin Sellin.

Just personliga kontakter är, enligt Karin Sellin, nyckeln till ett framgångsrikt samarbete mellan näringsliv och kommun. När parterna har god kännedom om varandra underlättas matchningen mellan företagens behov och de praktikanter och sommarjobbare som Sundbybergs kommun kan erbjuda.

För mer information om Matronanätverken, framtidens kvinnliga affärsnätverk, kontakta Lena Törner; www.matronanatverken.se eller maila lena.torner@macomedia.se  (070-496 06 08)

Matrona är en del i företaget MacoMedia AB som startades 1993. För mer info om MacoMedia AB, utbildningsföretaget, läs mer påwww.macomedia.se