ISSS - Institute of Swedish Safety & Security

Lokalvaluta dag organiseras i Uppsala

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2013 10:54 CET

Kan en lokal, volontär valuta vara ett sätt att organisera och stimulera landsbygdsutvecklingsprojekt? Tidigare har ISSS utfört pilotstudier och utveckling av modeller för introduktion av lokalvaluta. Dessa studier visade bl.a. stora möjligheter för användning av volontärvalutan ITK. ITK, som står för Ideell Tid Kuponger, introducerades inom projekt som syftar till att stärka den lokala ekonomin och öka den lokala beredskapen inför t.ex. extrem väder, elavbrott, ekonomiska svårigheter mm. Denna workshop ger dig som är involverad i landsbygdsutveckling, beredskap, lokalekonomi, miljöutveckling osv. nya insikter och metoder för att organisera, uppmuntra och finansiera projekt.

DAGEN ÄR TILL FÖR:

Dig som organisera volontärarbete och liknande aktiviteter och för dig som vill hålla dig uppdaterat med det senaste inom komplementär valuta och lokal utveckling.

FRÅN PROGRAMMET
• Vad är komplementärvaluta och varför har den förknippats med hållbar utveckling (exempel Bristol Pound, Totnes Pound, med mera)
• Utveckling av landsbygden – var kommer lokalekonomin in?
• Om komplementärvaluta som drivkraft i lokalt engagemang
• Oväntade resultat från piloten i Sigtuna och andra ställen – finns det något positivt med pengar och vår relation till det?
• Hur införs volontärvaluta för att få bestående resultat?
• Regler kring komplementär valuta, skatter, redovisning med mera
• Hur används ITK som medfinansieringsmått i projekt som stöds av Leader och liknande fonder?
• Verktygslådan för ITK och handböcker mm

FACILITERING
Seminariet och Workshoppen leds av ISSS ordförande Philip Wayer och ISSS fellow Stephen Hinton, både engagerade i tidigare valutaprojekt.

OM ISSS
Institute of Swedish Safety & Security (ISSS) är en Stiftelse baserad i Stockholm som arbetar med risk och krishantering samt hjälper samhällen att bli säkrare och tryggare i framtiden. Organisationen främjar arbetet för bättre bränslesäkerhet, lokalekonomi, och bioenergi.

OM STEPHEN HINTON
Stephen är en av grundarna till Omställningsrörelse och arbetat med hållbarhet sedan fler år tillbaka, bland annat med komplementärvalutor i Uppland.

OM LEADER
Leader Upplandsbygd fördelar microstöd för att finansiera genomförandet av utvecklingsidéer på landsbygden. Pengarna kommer från EU, staten och från de deltagande kommunerna. Frivillig- organisationer och näringsliv deltar med medfinansiering. En form av medfinansiering är volontärtid.

DETALJERNA
PLATS: Missionskyrkan, St. Olofsgatan 40, 753 32 Uppsala
DATUM: måndagen den 25 november
TID: 13:00 – 16:45
KOSTNAD: Gratis

ANMÄLNING: följ denna länk

Based in Stockholm, Sweden The  Institute of Swedish Safety & Security (ISSS), is a registered non-profit institution. Founded in 2010 by individuals committed to working towards a peaceful, safe and secure environment, members have significant and diverse backgrounds from security risk management consultancy, law enforcement, intelligence, military, government, Counter Terrorism Units and ‘Special Forces’.

The institute provides both research and an advisory capacity in risk management and crisis preparedness to stimulate sustainable living, resilience and ensure the well-being of communities. The mandate aims to bring awareness to lead to the development of enhanced processes to ensure the integrity of critical and second tier assets during the event of natural / man-made crisis, disasters or act of terrorism in addition to potential ripple effects from conflicts in the global arena and, therefore, promote resilience through preparedness.