Lomar arkitekter

Lomar arkitekter har nu förvandlat två skjul till ett Spritmuseum, öppnar 24 maj 2012

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2012 10:40 CEST

Den 24 maj öppnar nu Spritmuseum där Lomar arkitekter lyckats förvandla två kulturmärkta galärskjul till ett modernt museum efter att 2009 ha vunnit uppdraget i hård konkurrens.  I den nedslitna men kulturskyddade byggnaden från 1765 ritad av Carl Hårleman (som även färdigställde Stockholms Slott) har man skapat ett museum med kontor, restaurang, provningsrum samt rum för den världskända konstsamlingen The Absolut Art Collection.

Mellan Vasamuseet och Gröna Lund ligger nu det som man tror kommer att bli Stockholm nya stora destination, Spritmuseum.

- Utmaningen har varit att ta en unik 1700-tals byggnad där fasaderna är klassade som byggnadsminne och förvandla den till en fungerande museum för att tillgodose kundens alla önskemål. Att arbeta runt de stora stenfundamenten, bjälkarna och ta tillvara på husets exteriör genom återställning av original färgsättningen från 1700-talet har varit en intressant resa. Önskemålen att lösa logistiken med öppningstider för museum och restaurang, med möjligheter att ha vissa delar öppet när nya utställningar byggdes har varit otroligt spännande. Att skapa ett nytt stort offentligt rum i interiören och tillskott av nya bryggor för servering med en mindre byggnad som innehåller sommarkök i museets berså som kan servera 250 gäster i det fria har också varit en utmaning, säger Pontus Lomar, arkitekt på Lomar arkiteker.

-  Pontus Lomar och hans arkitekter har varit oerhört lyhörda för våra behov och har givit oss ett smart litet museum med väldigt flexibla lösningar, precis vad vi ville ha, säger Ingrid Leffler, museichef Spritmuseet.

För hög- och lågupplösta bilder på exteriör och interiör samt intervju med Pontus Lomar kontakta Emelie Klein, 073-209 8474 emelie@kleinarna.se

LOMAR ARKITEKTER
 HORNSBRUKSGATAN 28, 117 34 STOCKHOLM SWE