Destination Skellefteå

London och Köpenhamn direkt till Skellefteå, Swedish Lapland

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2013 10:00 CET

Med start 28 mars kommer Air Sweden att flyga till Skellefteå från såväl London som Köpenhamn. En av anledningarna är att de ser en stor potential i Swedish Lapland.
– Att vi genom Air Sweden kopplar upp oss ytterligare mot internationell
marknad gör oss till en ännu attraktivare destination, säger Anders Hellgren, VD, Destination Skellefteå.

Destination Skellefteå har stor erfarenhet från att arbeta aktivt med inkommande direktflyg till regionen. Ryanair har redan under två säsonger trafikerat linjen Girona/Barcelona och går snart in på sin tredje.

– En destinations tillgängligheten är ett tungt argument när människor planerar resor och möten, säger Anders Hellgren. Vi har ett etablerat arbetssätt som bottnar i ett starkt samarbete med övriga destinationer i norr. Dessutom har vi goda kunskaper om hur vi ska bearbeta såväl researrangörer som konsumenter. Det gör att vi kan optimera vår egen och flygbolagens nytta när
ett sådant här tillfälle dyker upp.

Air Swedens flyg kommer också att gå vidare med slut- och  startdestinationen Arvidsjaur.
- Det känns väldigt tillfredsställande att vi sedan tidigare har ett etablerat samarbete med Destination Arctic Circle (Arvidsjaur & Arjeplog), forsätter Hellgren. Tillsammans kan vi bidra till att denna satsning med flyg från två av Europas viktigaste flygplatser blir så bra som möjligt.

Det är långt och tålmodigt arbete som turismnäringen i Swedish Lapland nu börjar skörda frukten av.

– Inom Swedish Lapland har arbetet med att attrahera inresande från England och Öresundsregionen varit i fokus en längre tid, berättar Annika Fredriksson, VD, Swedish Lapland Tourism. Därför känns det oerhört tillfredsställande att Air Sweden nu valt att trafikera dessa linjer.

Nu kan både Destination Skellefteå och Destination Arctic Circle också koppla på den satsning som under flera år pågått i Fyrkantenområdet (Piteå, Älvsbyn, Boden och Luleå).
– Vi ser med tillförsikt fram emot ytterligare direktflyg till vår region, som med all säkerhet kan öka möjligheterna för ett ökat inresande framöver, avslutar Fredriksson.

Air Sweden börjar flyga 28 mars 2013 och kommer att ta resenärer från Köpenhamn fyra dagar i veckan (mån, ons, fre, sön) med retur tre dagar (mån, tis, fre). Londonflyget kommer att gå tur och retur torsdag och söndag.

Anders Hellgren
VD, Destination Skellefteå