Partille Cup - World of Handball

Londons OS-organisation studerar Partille Cup

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 13:41 CEST

Nästa sommar står London som värld för de Olympiska Spelen. Ett så stort arrangemang föregås förstås av en noggrann planering och organisationen tar hjälp av erfarenheter från olika håll. Nu kommer en delegation till Göteborg för att studera arbetet under Partille Cup.

– Vi blev kontaktade för två veckor sedan av Fred Wallace som är arenachef för handbollen under OS. Deras organisation vill se hur vi får Scandinavium att på tre dagar gå från att vara en invigningsarena, till en arena med mat och show för 3 000 ledare och slutligen till en handbollsarena i samma skick som inför ett världsmästerskap, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare för Partille Cup.

Fred är involverad i den skotska handbollen och har besökt Partille Cup regelbundet sedan 2002. Han tar med sig ett tiotal personer till Göteborg och deras uppgift är att specialstudera arbetet med arrangemanget.

–London är en stor stad men vi har tillräckligt med arenor. Under OS kommer vi att använda samma arena till flera olika evenemang – och därför vill vi se hur Partille Cup förvandlar Scandinavium, säger Fred Wallace, och forsätter:

–Jag har alltid varit imponerad av turneringen och även av staden Göteborg. Det verkar inte finnas några begränsningar i utvecklingen och alla verkar hjälpas åt.

Partille Cup är vana vid liknande förfrågningar. Tidigare har man arrangerat lottningen till herr-VM, Champions League och dam-EM. För någon månad sedan blev de också kontaktade av organisationen kring herr-VM i Spanien 2013, som ville ha tips och idéer till planeringen av sin invigningsceremoni.

–Det är kul och nyttigt att få byta erfarenheter. Och när andra vill ha vår hjälp är det ett fantastiskt kvitto på att vi gör ett bra jobb, säger Fredrik Andersson.

Fakta Partille Cup 2011
Antal lag: 1 065