Sectra AB

Londonsjukhus effektiviserar vården med Sectras IT-lösning

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2013 10:11 CEST

IT- och medicinteknikföretaget Sectra satsar på att växa i Storbritannien och har fått en order från det brittiska sjukhuset Whittington Health. Londonsjukhuset har valt Sectra som leverantör av system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Avtalet löper över tio år.

– Vi har det senaste året gjort betydande investeringar för att stärka vår position på den brittiska marknaden och det här är ytterligare en strategisk order som visar att våra investeringar ger resultat, säger Marie Ekström, Vice VD och chef för Sectras affärslinje Radiology IT.

Sjukhuset utför cirka 160 000 röntgenundersökningar årligen. Sectras IT-lösning kommer att öka tillgängligheten och förenkla kommunikationen av bilder och patientinformation inom sjukhuset, vilket underlättar radiologernas dagliga arbete och bidrar till en effektivare och bättre vård. Kontraktet med Whittington Health är ett driftavtal där kunden köper IT-system som en tjänst och Sectras initiala projektinvesteringar kommer att hanteras av koncernens interna finansieringsverksamhet.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD, och chef för Sectras affärslinje Radiology IT, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Om Sectra

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinska system och säker kommunikation. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet.
Omsättningen uppgick helåret 2011/2012 till 823 miljoner kronor. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida www.sectra.com.