Debaser

Loney Dear till Debaser Medis 27/4

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 13:05 CET

När man låtit ”Hall Music” eka ut igenom hörlurarna för tionde gången och man letar efter repeatknappen för att återigen få höra Emil Svanängens fingrar knäppa på den tolvsträngade gitarren kanske utomstående tycker att det får vara nog. Men det är också därför vi ger dem epitetet utomstående; att någon annan än vi skulle fatta känns som ett hån. Loney Dear är trots allt den sista hemligheten vi har kvar. Hemligt är det med viss modifikation dock. Låt oss förklara.

Jönköpings meste DIY-poet har genom på sina föregående skivor avhandlat allt som kan andas intimitet och vi har älskat och kramat sönder och samman de självbrända cd-skivorna som vi fått med posten. Det var fortfarande hemligt och ack så ljuvt. Att tiden skulle komma då Loney Dear skapade något som bringade fler tillsammans i en grupp var ett faktum som inte svårt att greppa. När ”Hall Music” trängde sig upp på playlisten förra året så kastades man omkull. Det sakrala, storslagna och intima samarbetade tills de uppnådde ett slags euforisk crescendo som knappt kan gå att jämföras med något. Vi böjde oss ner och grät (även om vi vägrade visa det).

Våra vänner i Västerlandet (det stora) vi älskar att hata, hatar att älska, hatar att hata och älskar att älska har fattat allt och där får Svanängen det utrymme han förtjänar och trots att man i ena sekunden önskar att detta skulle spegla sig i Sverige så kan i andra sekunden kännas skönt med att få ha en sista hemlighet. Åtminstone ett litet tag till, för snart är han inte bara vår längre. Det förtjänar han mer än någon annan svensk.

Support ikväll är Barr från Stockholm som är aktuella med en sprillans ny skiva.

DEBASER är med sina ställen Debaser Slussen, Debaser Medis, Debaser Malmö och Debaser Humlegården Sveriges största klubbscen för i första hand pop och rock med en sammanlagd kapacitet på 1850 gäster under veckans flesta dagar. Sedan starten 2002 har runt 4-5000 artister som Bob Dylan, The Strokes, Eldkvarn, bob hund, Arcade Fire, The Hellacopters, Pete Doherty, Bright Eyes, Mando Diao, The Hives, Ryan Adams och en rad internationella DJs förgyllt våra dagar.

För mer info besök: www.debaser.se
Presskontakt: viktor@debaser.se och pelle@debaser.se
Bilder: http://www.flickr.com/photos/debaser/