Ab LagströmWiktorsson

Long live diversity! Välkommen till Sthlm furniture fair 2013

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2013 13:10 CET

LONG LIVE DIVERSITY!
Välkommen till Stockholm furniture fair och monter VHÖ:13 där 2012 års skörd av intressanta samarbeten mellan svenska och sydafrikanska designers och hantverkare visas. Projektet är SIDA-finansierat och drivs av Tibro Training Center (TTC) i samarbete med Furntech i Sydafrika.
Furntech är verksamma inom träindustrin och bedriver inkubatorverksamhet för unga oetablerade företagare runt om i Sydafrika.

Samarbetet med Svenska formgivare genomfördes för andra gången år 2012, då fem Svenska formgivare från olika discipliner valdes ut att delta. Projektet som pågår under ett års tid inleddes med en resa till Furntechs center i Kapstaden. Där initierades samarbetet med de utvalda deltagarna från Furntechs inkubatorverksamhet.
Under tio intensiva dagar med studiebesök och workshops föddes många nya idéer. Dessa
idéer realiserades senare under en veckas arbete på TTC i Tibro, då även de sydafrikanska deltagarna var med.
Resultatet av projektet visas nu på Stockholm Furniture Fair samt under Design Indaba, en mässa i Kapstaden
som går av stapeln den 27 februari - 3 mars 2013.

”Long live diversity är resultatet av ett Sydafrikansk och Svensk designsamarbete, initierat av Tibro Training Centre (TTC) i samarbete med Furntech i Sydafrika. Syftet är att sammanföra småföretagarna i Furntechs inkubatorverksamhet med unga svenska designers för att dela kunskaperna kring design och produktion. Det är sedan länge känt att en av de viktigaste källorna till konkurrensfördelar ligger i design. Projektet hoppas främja samarbetet mellan deltagarna och vidare resultera i utveckling av design och tillverkningsprocesser”
-Mikael Hultberg, Utbildningschef Tibro Training Center (TTC)

DELTAGANDE FORMGIVARE:
Lina Lagström och Elin Wiktorsson, LagströmWiktorsson
Designduon LagströmWiktorsson har jobbat tillsammans under 3år. Under denna tid har de deltagit i utställningar som Möbelmässans Greenhouse, ett antal Formexmässor, Check in 12 samt en hel del mindre utställningar. De designar produkter för både hem och offentlig miljö både på uppdrag och i egen regi. Deras egen serie klädhängare finns bland annat att köpa på designtorget och Norrgavel.

Mattias Karlsson och Erik Björk, Karlsson & Björk
Erik och Mattias har ett gediget förflutet inom både konst och möbelformgivning. Arbetet består i allt från inredningar och designuppdrag till undervisning och egna konstprojekt. De strävar efter att designa genuina produkter som leder till reflektion och lämnar betraktaren med ett leende på läpparna.

Simon Key Bertman
Simon är textildesigner med ett brinnande intresse för mönster, texturer och färg. Hans arbete fokuserar på texturer och mönster som genom två- eller tredimensionella textiler speglar en process eller en matematisk tanke. Simon formger och producerar högkvalitativa textiler för vardagen och arbetar även mycket med utställningar och offentlig miljö.

UTSTÄLLDA PRODUKTER:
SANIMAL //Karlsson & Björk och Armstrong Ngquzana
Multifunktionella möbelobjekt för barn. Tanken är att göra möbler med en stark och tydlig karaktär utan att låsa dem i vissa funktioner. Sanimal är designad för att produceras på ett enkelt och rationellt sätt med antingen grundläggande eller moderna produktionstekniker. Objekten kan användas som nästan vad som helst, till exempel pallar, en bänk, en hylla, leksaker, lådor, båtar, broar, öar och hus.

INSIDE OUT //Karlsson & Björk och Peter Haralambous
Inside out är ett möbelkoncept med mått kopplade till återanvända trämaterial som finns i Sydafrika. Ett kostnadseffektivt sätt att hitta trä och en möjlighet att återvinna användbart material. Konceptet är utvecklat med tankar på enkel transport både inom och utanför landet. Möblerna består av en liten mängd standardkomponenter som enkelt kan kombineras med specialdesignade delar för att skapa "one off-produkter".

SiSi //Sibusiso O Mthembu och Simon Key Bertman
Sittdynorna och möbeldesignen har utvecklats tillsammans, parallellt. Tanken är att man med ett modulsystem som går att variera både i form på möbel och textil kan skapa unika enheter.

AMAWELE// LagströmWiktorsson
Skrivbord och pall designade för mycket förvaring i små utrymmen. Bordsskivan är klädd i läder vilket ger en mjuk och behaglig skrivyta. Under bordsskivan finns plats för papper, detta i form av ett hyllplan av flätade läderremmar. Med inspiration från snickarens verktygsbälten, utrustades skrivbordet med läderväskor som fungerar som förvaring för dina favoritskriv- / skissverktyg. Väskorna är lätta att ta bort från bordet när du ska iväg till möten, eller bara vill arbeta någon annanstans. Möblerna finns i två olika färgställningar anpassade för både en skandinavisk och Sydafrikansk marknad.

THE CUBIST // Koketso Komane och LagströmWiktorsson
En hopfällbar lampa med flera användningsområden utformad för platt paketering. Varje del av lampan går att rotera, vilket gör den enkel att justera för att tillgodose dina behov. The Cubist kan användas som skrivbordslampa och vägglampa. När lampan hängs på väggen fungerar den också som ram för ditt favoritfoto. Möblerna finns i två olika färgställningar anpassade för både en skandinavisk och Sydafrikansk marknad.

PROJEKTDELTAGARE:
Erik Björk: erik@karlssonbjork.se
Mattias Karlsson: mattias@karlssonbjork.se
Lina Lagström: info@lagstromwiktorsson.se
Elin Wiktorsson: info@lagstromwiktorsson.se
Simon Key Bertman: simon@bertman.nu
Projektkoordinator: Luc Pages: luc.pages@free.fr
Utbildningschef TTC: Mikael Hultberg: mikael.hultberg@tibro.se
Chief executive officer Furntech: Michael Reddy: michaelr@furntech.org.za

För pressbilder vänligen besök vår monter där alla produkter finns representerade och tillgängliga för fotografering.

LagströmWiktorsson är en designduo bestående av Lina Lagström och Elin Wiktorsson. Med en förkärlek för det enkla skapar de användbara och flexibla inredningsdetaljer, som underlättar och förnöjer din vardag. De senaste åren har de uppdaterat den klassiska herrbetjänten samt förändrat bilden av vad en krok kan vara.

Material och tillverkningsmetoder väljs med omsorg och med hänsyn till miljön. LagströmWiktorsson ritar producerar och säljer smarta produkter för såväl hem som offentlig miljö.