LO

LOs tredje vice ordförande Leif Håkansson om nedläggningen av Sandviks glasbruk: - Nu krävs samverkan för att behålla och utveckla den svenska glastillverkningen

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2004 13:58 CEST

- Nedläggningen av Sandviks glasbruk är ett hårt slag mot glasarbetarna och deras familjer. Den illustrerar också problemen för den svenska glasindustrin. Det är en bransch som spänner över flera områden, som turism, näringspolitik, kultur och design. Därför krävs det nu att stat och kommun, arbetsgivare och vi från fackföreningsrörelsen samverkar för
att vi ska kunna behålla och utveckla den unika svenska
glastillverkningen.

Det säger Leif Håkansson, LOs tredje vice ordförande och näringspolitiskt ansvarige, med anledning av den manifestation som idag, onsdag, hålls för Sandviks glasbruk. Han fortsätter.

- Jag vill i detta sammanhang särskilt lyfta fram vårt medlemsförbund Industrifackets egen utredning, där man lämnat en rad konkreta förslag på hur vi tillsammans inte bara kan rädda, utan också utveckla, den svenska
glasindustrin. Det handlar bland annat om målmedvetna satsningar på forskning och kompetensutveckling.

- Landsorganisationens solidaritet med glasbrukets anställda och deras familjer är självklar. Visst måste företag utvecklas och vara lönsamma. Vi säger inte nej till förändring och utveckling. Men utveckling måste också betyda ansvar. Jag förutsätter därför att koncernledningen för Sandviks
glasbruk tillsammans med andra aktörer tar sitt ansvar för de människor och familjer som drabbas av nedläggningen.

För mer information kontakta LOs pressinformation