LO

LOs ungdomsombudsman: Maud Olofsson saknar insikt i ungdomars arbetsmarknad

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 14:40 CET

I Frankrike demonstrerar tusentals ungdomar över införande av dom nya lagarna, som ger företag chansen att sparka ungdomar som är under 25 år. De reagerar kraftigt mot det förslag som den borgerliga högern i Frankrike lagt.

LO kämpar för att alla ska ha ett arbete med bra arbetsvillkor och en lön som det går att leva på. Men så är det inte för alla idag. Alltför många saknar ett jobb att gå till överhuvudtaget och lever i en stor oro för framtiden. Men också bland dem som har ett arbete är otryggheten stor. Det gäller i hög utsträckning yngre löntagare, där varannan under 25 år har en tidsbegränsad anställning.

- Varför ska ungdomar ha det sämre på arbetsmarkanden? Det är alltid ungdomarna som drabbas. Vi vill ha en bättre arbetsmarknad, inte tvärtom, säger Markus Kristiansson ungdomssekreterare på LO.

Unga har redan svårt att komma in i vuxenlivet. Utan fasta anställningar är det nästan omöjligt att få ett hyreskontrakt eller ta ett lån. Många tvekar också helt naturligt inför att bilda familj och skaffa barn. Ungdomar önskar att få trygga anställningar precis som äldre, inte tillfälliga jobb som de inte vet om de har kvar från den ena dagen till den andra. Centerns förslag leder bara till ett ökat utanförskap.

- Men det som nu händer bland ungdomen i Frankrike verkar inte vara tydligt nog för att Maud Olofsson ska förstå. Hon har ju inte ändrat sig än och verkar helt sakna insikt i hur unga har det på arbetsmarknaden i Sverige, säger Markus Kristiansson ungdomssekreterare på LO.

Vi löser inte arbetslösheten genom att försämra anställningstryggheten. Den flexibilitet som Maud Olofsson efterlyser för att arbetsgivare ska våga anställa finns redan. Ungdomarna behöver inte större otrygghet. De behöver trygghet och framtidstro.

För mer information kontakta Markus Kristiansson, LOs ungdomsombudsman

Med hälsning