Cancerfonden

Lotter och julgåvor ger Cancerfonden ökade intäkter till jul

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 16:22 CET

Nytt i år är att Bengt Elde bidrar med litografier till prostatacancerforskningen

Det är inte bara julklappar svenskarna spenderar pengar på i december. Under julen ökar även givmildheten till Cancerfonden. Drygt 17 miljoner kronor fick Cancerfonden in julen 2005 och i år väntas det bli ännu mer. Största delen kommer från privatpersoner genom julgåvor och försäljning av lotter, men även företagsgåvor bidrar till det ökade givandet. Nytt för i år är att man även kan stödja cancerforskningen genom att köpa tavelmålaren Bengt Eldes litografier.

Julen är den period på året då svenskarna skänker som mest pengar till Cancerfonden. 2005 bidrog givarna med drygt 17 miljoner kronor och prognosen visar att Cancerfonden kommer att få in ännu mer pengar i år. Det största bidraget under julen kommer från privatpersoner som skänker julgåvor, köper lotter i julklapp och andra produkter som nallar och vykort där en del av pengarna går till Cancerfonden. Men även gåvor och lottköp från företag bidrar till de ökade intäkterna.

– Julen är en period när vi är givmilda. Vi spenderar mer pengar än vanligt och då passar vi också på att skänka pengar, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden. För företag är julen ett naturligt tillfälle att visa medarbetare och kunder att man tar ett socialt ansvar. Vi ser en trend att företagen i större uträckning vill ge en present i form av engagemang istället för en fysisk present.

Nytt för i år är att Cancerfonden har ett samarbete med tavelmålaren Bengt Elde, känd för sina landskapsmotiv och målade hästar. Under december kan man genom Cancerfonden köpa tretton olika litografier från Bengt Elde, varav hälften av pengarna går till Cancerfondens prostatacancerkampanj.

– Samarbetet med Bengt Elde tycker vi är fantastiskt roligt och det kommer att ge ett bra tillskott till prostatacancerforskningen. Vi har haft ett samarbete med Bengt Elde sedan september som fortsätter även under julen, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare Cancerfonden.

Pressinformation
För mer information kontakta:

Marie Hammargren, kommunikationschef Cancerfonden
Tel 08-677 10 37, 0768-14 74 37 eller e-post marie.hammargren@cancerfonden.se