Teknikföretagen

Louise från Jönköping vann störigt sommarjobb på Husqvarna

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 10:19 CEST

Louise Nordholm, 19 år från Jönköping är en av de 12 ungdomar som vunnit ”Sveriges störigaste sommarjobb” på några av Sveriges största teknikföretag. Över 6 600 sökte till arbetsgivarorganisationen Teknikföretagens sommarjobbssatsning som syftar till att skapa en ny och positiv bild av ingenjörsyrket bland unga. Louise kommer att under fyra veckor få följa ingenjörer på Husqvarna och blogga om sina upplevelser.

”Sveriges störigaste sommarjobb” är en uppföljning på TV-programmet ”Felix stör en ingenjör” i TV4 där Felix Herngren åkte jorden runt för att undersöka vad ingenjörer arbetar med. Nu har turen kommit till svenska ungdomar. Under fyra veckor sommarjobbar Louise på Husqvarna för att lära sig mer om hur vardagen för en ingenjör ser ut. Louise kommer bland annat att få vara med i arbetet med robotgräsklippare – även på tillverkningsplatsen i England.

Louise har läst JING – Jönköpings Internationella Näringslivsutbildning. Ingenjörsyrket är outforskad mark för Louise med samtidigt lockad av det, hon säger själv att möjligheten att få slå hål på myten att ingenjörer är tråkiga är fantastisk. Under sin tid på Husqvarna kommer Louise dessutom att blogga om sina upplevelser på storigastesommarbloggen.se/louise-nordholm.

Åke Svensson, VD för Teknikföretagen, hoppas på att satsningen ska leda till att fler väljer att läsa tekniska utbildningar på både högskola och gymnasium:

- Vi är otroligt glada över det stora intresset för kampanjen. Ingenjörsyrket är det roligaste jobbet man kan ha och det känns bra att låta unga få möjligheten att prova på yrket på riktigt. Det är deras nyfikenhet, kunskap och kreativitet som kommer att bygga vidare på svenska teknikföretags framgångshistoria, säger Åke Svensson.

För mer information om tävlingen och vinnarna, besök www.storigastesommarjobben.se.

För mer information och intervjuer, kontakta:
Husqvarnas pressjour, 08-738 70 80, press@husqvarna.se

Tobias Eriksson, Projektledare Ungdomskommunikation, Teknikföretagen
tobias.eriksson@teknikforetagen.se, 08-782 08 26, 070-371 29 39

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen för Sveriges viktigaste företag. Våra 3500 medlemsföretag är motorn i samhällsekonomin och dominerar den svenska exporten. Medlemsföretagen utvecklar och producerar tekniska varor och tjänster.

Våra prioriterade frågor är:

• Teknikföretag behöver arbetsmarknadsvillkor för konkurrenskraft.
  • Teknisk kompetens är avgörande för svensk tillväxt.
  • Teknik är en viktig del av lösningen på klimatfrågan.

Teknikföretagen www.teknikforetagen.se