Skyscanner

Love is in the air: Nationaliteterna som är mest sugna på 10 000-metersklubben

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 09:21 CET

Alla hjärtans dag närmar sig och kärleken spirar på de flesta håll – även i uppe i luften. Enligt en undersökning som flygjämförelsesajten Skyscanner låtit genomföra är britter mest troliga att ingå i den mytomspunna 10 000-metersklubben. Svenskarna är dock inte långt efter, medan våra danska grannar är desto mer tillknäppta och kommer allra längst ner på listan.

Varje dag sitter cirka tre miljoner människor ombord på flyg världen över. Med så många dagliga resenärer som möts är det kanske inte så konstigt att amors pilar även träffar tusentals meter upp i luften. Lagom till Alla hjärtans dag har Skyscanner låtit 700 flygvärdinnor svara på frågan om vilka nationaliteter som är mest troliga att ingå i den så kallade 10 000-metersklubben.

Kartläggningen visar att britter är de som är allra troligast att vilja njuta av en högtflygande kärleksstund ombord. På andra plats kommer australiensare, följt av tyskar, fransmän och brasilianare.

Svenskarna hamnar på nionde plats på den internationella listan, men ser man till bara europeiska länder hamnar vi femma. Allra längs ned på listan över troliga medlemmar i 10 000-metersklubben återfinns våra nordiska grannar danskarna.

Populärt att bjuda ut flygvärdinnor
Men det är inte alltid pang på rödbetan i luften. Skyscanners undersökning visar att det även förekommer en hel del vanligt flirtandes också, och så många som tre av fyra flygvärdinnor har någon gång blivit utbjuden av en passagerare. 14 procent uppger att de tackat ja till dejten.

– Det är uppenbart att många tar tillfället i akt att förena sitt resande med romantik. Att mer än var tionde passagerare får ett ja när han eller hon bjuder ut någon i kabinpersonalen kan singelresenärer ha i åtanke när de flyger runt den 14 februari, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef Skyscanner.

Undersökningen genomfördes via mailenkät på sajten
www.cabincrew.com och har 700 svarande. Respondenterna består av kabinpersonal från 85 olika länder.

Om Skyscanner:
Skyscanner är den ledande prisjämförelsesajten för resor i Europa och den tredje största i hela världen med 30 miljoner besökare per månad. Sajten grundades 2003 av IT-proffsen Gareth Williams, Barry Smith och Bonamy Grimes. Skyscanners gratisappar för iPhoneiPadAndroidWindows och BlackBerry finns tillgängliga på 30 språk och har laddats ner över 12 miljoner gånger. Bolaget har 180 anställda och har sitt globala huvudkontor i Edinburgh, Storbritannien och har även kontor i Singapore och Peking. Följ oss på Twitter och Facebook.