LOVEFiLM

LOVEFiLM bemannas med 60 personer från Samhall

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 10:00 CEST

LOVEFiLM lagret i Göteborg är idag en populär arbetsplats inom Samhall. 60 personer med någon typ av funktionshinder ansvarar för all sortering och packning av filmer. Man hanterar upp till 150 000 filmer i veckan, som sedan postas till svenska, norska och danska kunder.

När LOVEFiLM år 2003 beslutade att ta in fem Samhallanställda i sitt lager på Kämpegatan i Göteborg, så hade man ingen aning om att det 2009 skulle finnas 60 Samhallanställda på LOVEFiLM. Idag har också två av dessa blivit LOVEFiLM-anställda chaufförer som sköter den dagliga leveransen av filmer till de stora postcentralerna i Oslo och Köpenhamn.

Jonas Östergaard, operativ chef på LOVEFiLM, har varit med sedan 2003: "En av företagets dåvarande styrelsemedlemmar hade god erfarenhet av Samhall, så vi bestämde oss för att prova på ett kortare samarbete. Resultatet efter sex år är bättre och positivare än vad vi någonsin hade hoppats på."

Samhalls personalledare Cirilo Cabrera säger: "20 nationaliteter finns representerade här på lagret och det råder en härlig stämning. Vi känner oss som en naturlig del av LOVEFiLM gänget. Självklart känns det extra kul att LOVEFiLM har anställt två ur truppen och förhoppningsvis blir det fler framöver."

Eva Söderlund Eliasson, arbetsområdeschef på Samhall, ser positivt på samarbetet: "LOVEFiLM erbjuder ett idealiskt arbetsklimat för våra anställda, då det är betydligt lättare att utvecklas på en arbetsplats om man känner att det är en stabil och långsiktig lösning."

Not till redaktören:

LOVEFiLM är Nordens ledande filmuthyrare på nätet och distribuerar både dvd-film direkt hem i brevlådan och streamad film till ca 70 000 hushåll i Norden, varav ca 40 000 i Sverige, 13 000 i Norge och 16 000 i Danmark.

LOVEFiLM i Sverige bildades 2006 genom en sammanslagning av Brafilm och Boxman som funnits på marknaden sedan 2002/2003.

LOVEFiLM International Ltd är en av de mest respekterade film- och underhållningstjänsterna i Europa.

LOVEFiLM har idag fler än 1 miljon medlemmar i Europa och står för hälften av all hyrfilm som ses i England och är även den ledande aktören i Tyskland. Huvudkontoret ligger i London.

Fakta Samhall: Samhall levererar varor och tjänster till kunder inom en rad olika områden: tillverkning, montering och förpackning; lager och logistik; mark- och fastighetsservice; städning samt äldreservice. Samhall har 22 000 medarbetare på 250 orter och omsätter årligen drygt 7 miljarder kronor. Bolaget ägs av staten och till grund för verksamheten ligger uppdraget att genom produktion av varor och tjänster skapa meningsfulla och utvecklande jobb för funktionshindrade med nedsatt arbetsförmåga.

För mer information eller foton, vänligen kontakta:

Mia Reynolds, LILA PR, Mobil: 0708 29 17 24, E-post: mia@lilapr.se