LOVEFiLM

LOVEFiLMs medlemmar har röstat fram det ultimata skräckfilmsreceptet inför Halloween

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 10:57 CEST

Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, har inför Halloween låtit sina svenska och engelska medlemmar rösta fram de allra bästa skräckfilmskomponenterna. Resultatet från omröstningen visar att de gamla klassiska skräckfilmsingredienserna står sig starka, med exempel som Jack Nicholsons klassiska filmreplik ”Here’s Johnny” som den ultimata one-linern.

Över 5000 av LOVEFiLMs svenska och engelska medlemmar deltog i omröstningen, där fem skräckfilmsingredienser valdes ut för att skapa den ultimata skräckfilmen.

Stanley Kubrick’s klassiker The Shining från 1980, kan stoltsera med två skräckfilmsingredienser, det ensligt belägna Overlook Hotel som den ultimata skräckfilmsmiljön och Jack Nicholsons klassiska filmreplik ”Here’s Johnny” som den ultimata one-linern.

Enligt undersökningen anser även filmälskarna att den klassiska duschskrikarscenen från filmen Psycho är en nödvändig skräckisingrediens, som tillsammans med bröstkorgen-som-spricker-scenen i Alien skapar den ultimata skräckfilmen.

Janet Leighs öronbedövande skrik i Alfred Hitchcocks Psycho (1960), är en klassiker som få glömmer. Myten säger att Hitchcock såg till att duschen skulle vara iskall, allt för att spä på den obehagliga känslan.

”Om någon regissör kommer ta sig an och filmatisera den ultimata skräckfilmen återstår att se. Om så inte blir fallet hoppas vi på LOVEFiLM att omröstningen åtminstone kan fungera som en bra inspirationskälla inför söndagens Halloween-firande”, säger Sippan Hagerman, PR-ansvarig för LOVEFiLM Sverige.

De fem skräckfilmsingredienserna som tillsammans utgör den ultimata skräckfilmen enligt Sveriges och Englands filmälskare:

Skräckfilmsmiljön: Hotellet i The Shining (1980) 19 %
Skräckfilmsoffret: Linda Blair som Regan i Exorcisten (1973) 21 %
One-linern: "Here’s Johnny" av Jack Nicholson i The Shining (1980) 22 %
Skräckscenen: Bröstkorgen-som-spricker-scenen i Alien (1979) 18 %
Ljudeffekterna: Duschskriket i Psycho (1960) 16%

Källa: LOVEFiLM.se, LOVEFiLM.com

Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Epost: sippan@lovefilm.se

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1 miljon medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan och streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och vi har rötter i Brafilm och Boxman. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.