SIS, Swedish Standards Institute

LRF och Jordbruksverket vann utmärkelsen ”Hållbart evenemang i Almedalen 2013”

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 15:06 CEST

Idag delade SIS, Swedish Standards Institute ut ett pris för hållbart evenemang i Almedalen. Årets vinnare är LRF och Jordbruksverket. Deras seminarium om klimatsmart mat för framtiden var genomtänkt och inspirerande för andra arrangörer. Juryn tog fasta på kombinationen av ny teoretisk kunskap och klimatsmart lunch som gav hopp inför framtiden – det är möjligt att minska vårt klimatavtryck när vi tänker nytt.

På plats för att ta emot utmärkelsen var Leif Denneberg generaldirektör för Jordbruksverket och Anna Törnfelt regionordförande för LRF Gotland.

Motivering:
Det vinnande evenemanget i Almedalen 2013 visar att det till synes omöjliga är möjligt om vi tänker nytt tillsammans. En ny rapport om mat och klimat serverades tillsammans med en meny som får oss att se fram emot år 2050. Vi kan äta både gott och hållbart- bönor är också burgare! Utmärkelsen delas i år ut till LRF och Jordbruksverket för evenemanget: År 2050 är klimatfrågan löst - Vad äter vi då?

Juryn består av:
Anna Linusson, VD, Håll Sverige Rent, Birgitta Asplund Hansen, projektledare, Stockholm Stads Evenemangsavdelning, Niklas Birgetz, VD, Sponsrings & Eventföreningen, Jan-Peter Bergkvist, Sleepwell och Bengt Rydstedt, projektledare för Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang SIS/TK 537.

Fakta om standarden för hållbarhet vid evenemang:
Standarden Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang (ISO 20121) finns att köpa hos SIS.
Den tar upp områden som är viktiga för att arbeta strukturerat med hållbara evenemang, till exempel avfallsfrågor, transporter, arbetsvillkor, säkerhet och tillgänglighet.

Läs mer om SIS aktiviteter i Almedalen på sis.se/almedalen och följ oss på facebook.com/svenskstandard och twitter.com/svenskstandard.

Fotograf: Lazze Öst

För mer information:
Bengt Rydstedt, projektledare SIS, 0707-42 06 02, bengt.rydstedt@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2012 MSEK 243 och har 200 medarbetare. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).