LRF Samköp

LRF Samköp skriver avtal med finska Nordic Source

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 14:31 CET

LRF Samköp har skrivit samarbetsavtal med det finska inköpsbolaget Nordic Source. LRF Samköp ska sänka inköpskostnaderna för Nordic Sources medlemsföretag, däribland Valio, Paulig Group och Fazer. I inledningen handlar avtalet om inköp för cirka en miljard svenska kronor.

– Vi är mycket glada över att Nordic Source valt oss som samarbetspartner och kommer att göra vårt yttersta för att deras kunder ska bli nöjda. Samarbetet är positivt för alla våra företagskunder och i långa loppet även för LRFs medlemmar, säger Tina Hellstadius, VD på LRF Samköp.

– Beslutet att samarbeta med LRF Samköp var mycket lätt. Vi uppskattar särskilt LRF Samköps goda kunskap, långa historia och professionella processer mot leverantörer och kunder. Och vi har en gemensam strävan att skapa effektivare inköp till våra kunder, säger Nordic Source VD, Jouni Malmivaara.

LRF Samköp AB är ett helägt dotterbolag till Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. Bolaget arbetar för sänkta kostnader och effektivare inköp för företag inom de gröna näringarna och medlemmar i LRF. Företagen i de gröna näringarna har tillsammans en årsomsättning på mer än 200 miljarder kronor och över 60 000 anställda över hela Sverige. LRFs drygt 171 000 medlemmar driver tillsammans 90 000 företag. De gröna näringarna står idag för 6 procent av Sveriges BNP.

Nordic Source är ett inköpsbolag som ägs av nio stora, finska företag med en gemensam försäljning på cirka nio miljarder euro. Medlemsföretagen, till exempel Valio, Paulig Group och Fazer, har även verksamhet i Sverige. Det är framför allt de svenska bolagen som omfattas av samarbetet med LRF Samköp.