Miljöpartiet de gröna

LRF sprider felaktiga uppgifter

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2010 19:38 CET

I ett pressmeddelande tidigare idag sprider LRF vilseledande uppgifter om den rödgröna överenskommelsen kring kooperativ vindkraft. Av någon anledning har LRF hittat på ett vallöfte om slopad uttagsskatt som de bemöter. Något sådant vallöfte har de rödgröna aldrig avgett.

Den rödgröna överenskommelsen består av följande: "Vi rödgröna partier anser det angeläget att problemet med uttagsskatten för vindkooperativ får en snar lösning, så att den andelsägda vindkraften åter kan ta en aktiv del i den fortsatta utbyggnaden av vindkraft i Sverige. Vi kräver att regeringen omedelbart tillsätter en utredning med uppgift att lösa frågan. Utredningen kan exempelvis titta på begreppet marknadspris som tillämpas vid uttagsbeskattningen och på avdraget för vindkraftskooperativets utdelning."

- Jag beklagar att LRF inte bemödar sig om att kontrollera uppgifter innan de går ut med dem i media. Den viktiga diskussionen om den kooperativa vindkraften gynnas inte av att organisationer som LRF förvrider information och förespeglar politiska vallöften som inte finns, säger Per Bolund.

För vidare information:
Per Bolund, 070-580 00 19

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet