LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

LRF välkomnar Miljöpartiets förslag för bättre mat

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 14:34 CEST

Idag presenterade Miljöpartiet ett matpolitiskt program för bättre och nyttigare mat. Obligatorisk ursprungsmärkning för kött och mer närproducerad och närlagad mat i skol- och sjukhusköken är några av förslagen.

De allra flesta konsumenterna i Sverige vill veta ursprunget på den mat de köper och enligt undersökningen EU-barometern 2005 är det de svenska konsumenterna som värdesätter ursprungsmärkning högst i hela EU. Trots det är Sverige sämre på ursprungsmärkning jämfört med många andra EU-länder.

- Att Miljöpartiet nu driver frågan om ursprungsmärkning är mycket välkommet och det är säkert strategiskt riktigt. Det finns en stark opinion för ursprungsmärkning. Vi har tidigare sett andra partier lyfta ursprungsmärkningen då de varit i opposition, men när de kommit i regeringsposition har de inte förmått driva frågan vidare, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

Med sitt matpolitiska program vill Miljöpartiet skapa förutsättningar för kortare transporter och mindre miljöpåverkan. Miljöpartiet föreslår därför också att kommunernas upphandlingar av mat ska vara delade vilket skulle öka förutsättningarna för det lokala näringslivet att delta i upphandlingarna.

För nötkött, frukt, grönt, ägg och honung finns idag obligatorisk ursprungsmärkning. Där måste enligt lag ursprungsland framgå. Övriga livsmedel, som till exempel fläskkött och kyckling, faller under en frivillig överenskommelse mellan Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.

För mer information och intervju med Lars-Göran Pettersson, ring LRFs presstjänst, 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat tolv år i rad och vid årsskiftet hade LRF 168 677 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.