LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

LRF välkomnar Skogsstyrelsens nya generaldirektör

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 14:50 CEST

Idag meddelade regeringen att Monika Stridsman blir nya generaldirektör för Skogsstyrelsen. Hon har en bred kompetens från skogssektorn och LRF Skogsägarnas chef Linda Hedlund tycker att Monika Stridsman har rätt erfarenhet för uppdraget.

- Det är bra att Skogsstyrelsen äntligen får en generaldirektör som kan skogsfrågorna. Med sin erfarenhet har Monika Stridsman goda förutsättningar att skapa ordning och reda i myndigheten och jag önskar henne all lycka i det tuffa uppdrag hon har tagit på sig, säger LRF Skogsägarnas chef Linda Hedlund.

Monika Stridsman, som tillträder sin nya tjänst den 1 juni, är idag regionchef för Skogsstyrelsens region Svea. Tidigare har hon bland annat arbetat som länsjägmästare och chef för Skogsvårdsstyrelsen Mälardalen och som VD för Sveriges Skogsvårdsförbund. I grunden har hon en examen som civiljägmästare, uppger regeringen i ett pressmeddelande.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat tolv år i rad och vid årsskiftet hade LRF 168 677 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRF har nära 90 000 medlemsföretag och är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.