LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

LSU arrangerar internationell konferens för ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 11:03 CET

Den 22-24 november arrangerar LSU – Sveriges ungdomsorganisationer Executive Capacity Building Conference i Rättvik. I konferensen deltar ledande eldsjälar från ungdomsorganisationer i fyra olika länder som alla har gemensamma mål; att tillsammans diskutera de utmaningar ungdomsorganisationer står inför och finna konkreta vägar för att skapa förändring för unga människor.

I Rättvik samlas unga ledare från Zimbabwe, Sydafrika, Kenya och Sverige i tre dagar för att dela med sig av utmaningar unga ställs för i sina respektive länder. Konferensen är ett unikt tillfälle för att utbyta erfarenheter och skapa nya idéer för starkare påverkansarbete ur ett ungdomsperspektiv.

Konferensen kommer att förena 11 ledare från ungdomsorganisationer. En av dem är Joan Kariuki, chef hos Youth Alive! Kenya, som de senaste fem åren har arbetat för att göra ungas röster hörda i Kenya. Young people can change the world for the better, säger Joan, som ser fram emot att möta andra unga generalsekreterare och ordföranden i Rättvik.

Under de tre dagarna kommer deltagarna att diskutera olika former av påverkansarbete, lobbying, nätverkande, politiska klimat och mycket mer ur ett ungdomsperspektiv. "Detta är en unik möjlighet för ordföranden och chefer för ungdomsorganisationer att vidareutveckla organisationen och kompetensstärkas i utbytet med andra", säger Oskar Eriksson, projektledare på LSU.

Konferensen är en del i LSU:s internationella samarbete som syftar till att stärka ungdomsorganisationer i Sverige och världen. LSU har idag flera internationella partnerorganisationer i Europa, Asien och Afrika, och tillsammans bedriver vi ett kontinuerligt arbete för ungdomars rätt till att organisera sig.

För mer information om Executive Capacity Building Conference, besök gärna http://www.lsu.se/adimo4/Site/LSU/web/default.aspx?p=3580&t=h401.

Oskar Eriksson

Projektledare LSU

0734- 60 56 81

oskar.eriksson@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.