LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

LSU och SIFO: Stor chans att fler unga röstar i årets EU-val

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2014 10:25 CET

I en SIFO-undersökning som idag presenteras av LSU – Sveriges ungdomsorganisationer uppger 66% av Sveriges 1,5 miljoner unga i åldern 18-29 år att det är ganska eller mycket troligt att de kommer att rösta i valet till Europaparlamentet. Detta kan ställas mot de 39% i samma väljargrupp som röstade i valet 2009. Om den unga gruppen mobiliseras är därför sannolikheten stor att valdeltagandet bland unga inte bara blir högre än för hela befolkningen, utan också att den unga gruppen med råge kommer att överträffa regeringens målsättning om 50 procents valdeltagande i valet till Europaparlamentet.

Mot bakgrund av detta startar LSU nu kampanjen Makten är din. Kampanjen syftar till att öka ungas engagemang inför, och valdeltagande i, valet till Europaparlamentet. 1 000 unga personer runt om i landet kommer genom kampanjen att utbildas till valambassadörer. Många av valambassadörerna hämtas från LSU:s 84 medlemsorganisationer. I dessa organisationer samlas hundratusentals unga medlemmar som tillsammans på olika sätt arbetar för att påverka samhället och se till att unga utgör en stark del av demokratin.

- Unga i Sverige idag är engagerade. Genom att öka kunskapen om hur mycket EU påverkar och vilken makt unga i sin tur har att påverka EU, ser vi en reell möllighet att ungas engagemang och valdeltagande kommer att öka under 2014, säger Felix König, ordförande för LSU.

Den första Valambassadörsutbildningen hålls på lördag den 1 mars i Europahuset i Stockholm. Medverkar gör bland andra Europaparlamentarikerna Anna-Maria Corazza Bildt, Marita Ulvskog och Christian Engström. Journalister är välkomna efter anmälan (se kontaktuppgifter nedan).

Kommande utbildningar hålls i Malmö, Göteborg, Skellefteå och Falun.

Mer information om kampanjen finns på maktenärdin.se och på lsu.se/valambassador1.

Kontakt

För frågor eller anmälan till den 1 mars Alexandra Brundin Urisman, Projektledare Makten är din 0767-97 35 27 alexandra.brundin.urisman@lsu.se

För uttalande, intervju eller kommentar Felix König, Ordförande LSU 0734-60 56 62 felix.konig@lsu.se

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.