LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

LSU välkomnar Maria Arnholm till ungdomspolitiken

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2013 10:44 CET

Fredrik Reinfeldt har idag utsett Maria Arnholm till ny minister med ansvar för bland annat ungdomspolitiken. Hennes företrädare Nyamko Sabuni inledde arbetet med en ny ungdomspolitisk proposition, ett arbete som pågår just nu.

- Det första Maria Arnholm bör göra som ny ungdomsminister är att stärka ungas makt och självständighet. Unga möter många utmaningar idag, i krisens spår, som bör stå högt upp på ungdomsministerns agenda och även få stor plats i den nya ungdomspolitiken, säger LSU:s ordförande Felix König.

De viktigaste aktörerna på det ungdomspolitiska området är ungas egna organisationer, som är över hundra stycken och samlar 700 000 medlemskap nationellt.

- Möjligheten till ungas egen organisering behöver stärkas både nationellt och i landsting och kommuner. Krångliga regler och förlegade attityder försvårar idag ungdomsorganisationers arbete, säger Felix König.

Felix König

Ordförande, LSU

felix.konig@lsu.se

Olle Svahn
Projektledare, LSU
olle.svahn@lsu.se

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.