Marabouparken konsthall

Välkomna på vernissage 24/11 kl 17-21
Adress: Marabouparken annex, Vasagatan 4A, Sundbyberg C
Öppettider: onsdag-söndag 12-17

Den internationellt verksamme konstnären Luca Frei gör sin första större utställning ”Words & Works & Worlds” i Sverige på Marabouparken annex.

Den Schweiziske konstnären Luca Frei har de senaste åren deltagit i flera viktiga internationella utställningssammanhang bl a Casco (Utrecht, 2005), Istanbul biennalen (2005), Künsthalle Fridericianum (Kassel, 2005), Sala Rekalde (Bilbao, 2005), Studio Dabbeni (Lugano, 2004), Rooseum (Malmö, 2003), Künstverein München (2003), Index (Stockholm, 2002). Luca Frei ( f. Lugano 1976) utexaminerades från Malmö konsthögskola 2002 och är bosatt i Lund.

Under utställningsperioden visar Luca Frei’s BLA-BLA filmklubb 5 klassiska filmer av Truffaut, Godard, Tarkovskij, Ken Loach och Peter Watkins. En illustrerad intervju med Luca Frei där han beskriver sitt arbete kommer att finnas tillgänglig tillsammans med pressbilder att ladda ner från hemsidan. För ytterligare information och pressbilder kontakta Helena Selder på tel: 08-29 45 90 eller besök www.marabouparken.se.

Luca Freis konstnärskap utgår från en bauhausinspirerad färg- och formskola. Med denna estetisk-pedagogiska skolning i ryggen återkommer han till arbeten som kretsar kring fri inlärning, kunskap och dess transformerande potential. Med text, bild, färg- och formmässiga ingrepp i miljön skapar konstnären associationer kring en idé eller en plats arkitektoniska förutsättningar och inneboende möjlig-heter.

Emblematisk för Luca Freis konst är en väggmålning av en figur som lekfullt kastar upp ett antal hexagoner i luften. Hexagonerna och grundfärgerna återkommer som ett slags symboler för vetandets minsta byggstenar. Samma tematik kan skönjas i ett foto av en gatuartist framför Centre Pompidou som med sina färgade bollar tycks jonglera med arkitekturens färgkodning och själva institutionens struktur

(från Balancing Acts, 2004).

På en magnetisk vägg, som påminner om skolornas svarta tavla, kan publiken med hjälp av en stege flytta runt bokstäver som på ett gigantiskt alfapet, där det begränsade antalet bokstäver utgör verkets och publikens kreativa ram

(från Everything was to be done. All the adventures are still there, 2003).

Hexagonerna återkommer, i färgat plexiglas, hängande från ett stort metallträd runt vilken bänkar finns uppställda att sitta på (från Imagine Action, 2004). Trädet och bänkarna utgör ett slags primära beståndsdelar från torg och parker, offentliga platser för reflektion och samtal. Trädets placering inomhus byter yttre mot inre rum, privat mot offentligt, i en visuell gestaltning som reflekterar hur både det offentliga samtalet och den offentliga platsen under hotande omständigheter tvingas in i det privata. Genom att låta galleriets mäktiga stödpelare träda fram ur väggar och golv bemålade, skapar konstnären på ett liknande sätt både en förtätning av och ett förhöjt medvetande om Marabouparken annex egen arkitektur.

BLA BLA filmklubb*

Filmvisningar på onsdagar kl 20. Fri entré. VÄLKOMNA!

Adress: Marabouparken annex Vasagatan 4A.
30 nov     Fahrenhet 451 av François Truffaut
7 dec      Alphaville av Jean–Luc Godard
14 dec     Punishment Park av Peter Watkins
11 jan     Stalker av Andrej Tarkovskij
18 jan     Kes av Ken Loach

*BLA-BLA startades i Lugano 1996 av Luca Frei och Toni Virgadamo utifrån nödvändigheten att skapa en plats där olika saker kunde ske. Från en källaren på via della Madonetta livades, under en kort men intensiv period, det lokala kulturlivet i Lugano upp av deras utställningar, filmvisningar och klubbkvällar.

P.A.N.K. 2005-2006

Förra året inleddes arbetet med Marabouparkens vistelsestipendium P.A.N.K. Förra årets stipendiater Andréa Hösel, Eva Linder och Joanna Rytel är alla i slutfasen med att färdigställa sina verk för offentliga miljöer i Sundbyberg. Årets stipendiater är Annika Holmér (Fotohögskolan Göteborg), Michael Johansson (Malmö konsthögskola), Karl Larsson & Andreas Mangione (Konstfack), Karin Lindh (Kungliga Konsthögskolan). Konstnärerna flyttar in i sina ateljéer den 1:a december.

Ny grafisk profil
Marabouparkens nya magritteinspirerade grafiska profil signerad konstnären Peter Thörneby lanseras i samband med utställningen. Läs mer på www.marabouparken.se.

Marabouparken är en institution för samtida konst i Sundbyberg. För närvarande är utställningsverksamheten utflyttad ur parken till vårt annex på Vasagatan 4A i centrala Sundbyberg.

Marabouparken stöds av Veidekke och Sundbybergs stad.

MARABOU® är ett registrerat varumärke och ägs av Kraft Foods Sverige AB samt Kraft Foods AS. Kännetecknet MARABOU® används i enlighet med licens.

Marabouparken är en institution som arbetar med den samtida konsten.
Det gör vi genom ett rikt och omväxlande program bestående av utställningar,
seminarier, samtal, visningar och publikationer som ställer konsten i relation till
andra sammanhang. Med samtidskonsten som utgångspunkt vill vi också synliggöra
det offentliga rum vi verkar i, där Marabouparken som historiskt monument
utgör ett naturligt avstamp.