Big Is Promotion

Lucas Stark sjunger Joe Hill - ”Strejk i paradiset” 8 november

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 11:59 CEST

»Sörj inte -organisera!«
Detta sägs ha varit den svenskfödde fackföreningsagitatorn Joe Hills sista ord innan han avrättades av den amerikanska staten 1915. Den 8 november släpps hans sånger på skiva i nytolkningar av Lucas Stark, en av Sveriges flitigast turnerande visartister.

Joe Hill, eller Joel Hägglund som han döptes till när han föddes i Gävle 1879, emigrerade till USA i början av 1900-talet, och kom genom sina dikter och sånger att bli en av den tidiga amerikan­ska fackföreningsrörelsens viktigaste röster.

För första gången på nästan 40 år tas nu ett helhetsgrepp på hans sånger på svens­ka. Visartisten Lucas Stark har valt ut tretton av de mest satiris­ka, träffsäkra och angelägna av dem, uppdaterat och i vissa fall översatt dem till svenska för första gången. I studion har han haft hjälp av några av Sveriges mest namnkunniga musiker - hemma­hörande i band som Nationalteatern, New Tango Orquesta och Kultiration att stöpa om låtarna i nya arrangemang med en doft av blues, jazz, country, rock, wienervals och svensk folkpark.

Lucas Stark har de senaste åren rönt stor uppskattning på scener och festivaler runt om i Sverige och Norden. Som en av landets flitigast turnerande artister inom sin genre har han bl a gjort sig ett namn tack vare sin starka scenpersonlighet, improvisatoriska förmåga, nyskapande tolkningar och genomarbetade arrangemang. Han har bl a fått Taubestipendiet av Astrid och Evert Taubes vänner och Ulf Peder Olrog-stipendiet. 2009 blev han invald på livstid som ledamot av den svenska Visakademien.

Lucas Stark · Sång och ventilbasun
Daniel Wejdin · kontrabas och kör
Bernt Andersson · dragspel, munspel, piano, Hammond & kör
Mårten Magnefors · trummor, slagverk och kör
Peter Gran · jazzburk, elgitarr, banjo, ak. gitarr, mandolin & kör
Marcus Svensson · slidegitarr, elgitarr, dobro och kör
Gästartister: Maria Stellas, Dan Viktor, Maud Lindström, Petter Eriksson, Loke Nyberg och KG Malm.

För ytterligare information, pressbilder, intervjuförfrågningar,
birgitta.nielsen@bigispromotion.se, 0739-8477986.