Personbästa Förlag & Event AB

Lucky Loser boken som ser förluster som en fantastisk källa till utveckling.

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 06:40 CET

Att växa som person och idrottsutövare handlar inte om att undvika förluster eller misstag utan att lära av dessa. Vill du bli bra eller till och med bäst inom idrotten du utövar måste du utmana dig själv och möta bra motstånd. Med bra motstånd kommer du också få uppleva förluster och motgångar. Lär dig av dessa så kommer du tillbaka som en bättre idrottsutövare. Minianalysen som bör göras efter varje tävling eller match oavsett resultatet innehåller tre frågor.

- Vad gjorde jag bra?
- Vad kan jag göra bättre?
- Vad gjorde motståndarna bra och vad kan jag lära mig av det?

I boken Lucky Loser får du ett strukturerat sätt att hantera förluster och motgångar som stärker dig som idrottare. Boken innehåller också intervjuer med 23 framgångsrika idrottsmän och tränare där de svarar på frågor som: Vilken är din mest lärorika förlust? och "Vilka är dina tips för att vända förlusttrender eller perioder av uteblivna framgångar?". Några av de intervjuade personerna är: Caroline Seger, Lassi Karonen, Andreas Vinciguerra, Catrin Nilsmark, Torbjörn Gehrke, Yannick Tregaro, Mustafa Mohamed och Magnus "Mange" Olsson. En sak som framkom i många intervjuer var att prestationen är viktigare än resultatet, med en bra prestation utvecklas du och kommer att vinna i framtiden.

Efter en förlust lär av den men lägg inte energin på det som hänt och inte längre går att påverka använd istället energin i nuet och framtiden där du har nya chanser till vinster.

Boken är skriven av Jan Tern som bland annat är testledare för SOK:s fystester, tränare för ungdomslag i innebandy och ansvarig för friskvården för det aktiva hälsoarbetet som görs för Volvo IT:s 2500 anställda.

Kontaktperson: Jan Tern - jan.tern@personbasta.se - 0768-147080. Mer info om boken finns på http://www.personbasta.se/luckyloser.htm

Personbästa Förlag & Event AB - seminarium, events och böcker inom funktionell friskvård, idrott och kost för företag och individer som vill växa.