Svensk Form

LUCY+JORGE ORTA

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 15:26 CEST

September-Oktober

Arkitekturmuseet och Svensk Form visar tillsammans ett urval av paret Lucy+Jorge Ortas verk i Arkitekturmuseets lokaler. Konstnärsduon har ett stort samhällsengagemang vilket avspeglas i deras projekt. Flera av verken handlar om människan och jordens överlevnad skildrat genom textila och arkitektoniska lösningar. De har bl a tillverkat kläder och överlevnadsdräkter för den arktiska miljön.

Projekten växer fram genom olika frågeställningar; Hur kan konsten inta en ny kritisk roll gentemot de växande problemen i världen? Vad kan arkitekter och konstnärer bidra med för en mer human, miljö- anpassad och ekologisk bebyggelse? Hur kan konstprojekt medverka och delta i en konstruktiv dialog och förbättra förutsättningarna för de mindre priviligerade i vårt samhälle?

PRESSVISNING DAG onsdag 10 sept.

TID kl 11.00 Lucy Orta visar och berättar om sina projekt
kl 12:00 Lunchsmörgås och dricka

O.S.A. 8 sept. till press@arkitekturmuseet.se

ÖVRIGT För enskilt samtal/intervju med Lucy Orta vänligen kontakta ewa.kumlin@svenskform.se