Universal Music Sweden

Ludor från filmen "Mammas Pojkar" släpper albumet "777 - The New 666"

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 11:49 CET

I vintras hade Ulf Malmros nya biofilm ”Mammas pojkar” premiär. Filmen har setts av mer än 300,000 besökare. Denna renodlade komedi, löst baserad på en verklig historia, skildrar två hårdrockarbröder och deras osunda relation till ett band de hyllat, älskat och dyrkat sedan knubbiga barnsben. 30 år senare med betydligt smalare ben är det fortfarande bara ett band som gäller: Ludor.

Det är Mats Levén och Jimmy Lagnefors som skrivit filmmusiken och de är nu på väg att släppa ett album in real life; 777- The New 666, med musik som specialbeställts av Ulf Malmros till filmen. Jimmy har gjort musik till flera av Ulfs tidigare filmer, och även Mats och Ulf har samarbetat tidigare då Ulf gjorde en rockvideo till Mats dåvarande hårdrocksband Swedish Erotica.

Killarna började skriva musiken våren 2011 inför filminspelningen sommaren 2011. Det mesta var klart redan våren 2012. Tanken var att hela tiden skriva låtar som skulle passa till filmen men som även kunde stå på sina egna ben. Det är dock inte killarna själva som syns på bilderna i ”Mammas pojkar”.

Mats Levén, som bland annat sjungit med Yngwie Malmsteen, har flera gånger blivit erbjuden att tävla i Melodifestivalen, men tackat nej för att han inte kunnat stå för låtarna.

”Jag gör mycket sådant som inte syns, som att jobba med Ralf Gyllenhammars sång på Mustaschs senaste album. Men det jag blöder för är Krux och Candlemass.” (Expressen)

För närvarande sjunger Mats med Candlemass (nyligen utnämnd till Sveriges bästa hårdrocksband genom tiderna), och har turnérat och spelat med de flesta stora svenska hårdrocks/metal-band som Krux och Therion.

”777 – The New 666” släpps den 20:e februari 2013 och titellåten heter ”777”. Andra togivande låtar på albumet är bl.a.  ”Hellfire” och ”Betrayed”.