High Voltage Valley

Ludvikas första elbil?

Pressmeddelande  •  2012-07-30 13:30 CEST

I dagarna har High Voltage Valley fått sin första elbil – som kanske rentav är Ludvikas första elbil?

Elbilen som ska användas av personalen för tjänsteresor  och som marknadsföring av det el- och energicentrum som finns här i Västerbergslagen med ABB, STRI, VB -Energi mfl i spetsen. Elbilen är en del av en större satsning som kommer att göras för att visualisera High Voltage Valley och Ludvikas position som världsledande inom elkraft och energiomställning, berättar Kathrine Abrahamsen processledare på HVV.

”Bilen är pigg och  lätt att köra och passar utmärkt för kortare körningar och i stadstrafik. En ”tankning” räcker i ungefär 13 mil”, säger Kathrine.

High Voltage Valley är ett utvecklingsprojekt inom ramen för AB Samarkand2015 och finansieras av bland annat Tillväxtverket, Ludvika och Smedjebackens kommun.

High Voltage Valley är arenan där olika aktörer och kompetenser samarbetar för att utveckla morgondagens teknik och företag inom elkraftteknik.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom