Liberala ungdomsförbundet, LUF

LUF - lite mer queer

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2007 15:08 CEST

Prideveckan är igång och Liberala ungdomsförbundet är som vanligt på plats i Tantolunden. I år lanserar vi en rad ställningstaganden för att göra situationen bättre för transpersoner. En utredning om lagen om könsbyte presenterades nyligen och Liberala ungdomsförbundet anser att den är bra, men att den borde gjort betydligt mer.

Liberala ungdomsförbundet kräver:

- En reformering av namnlagen där förnamn görs könsneutrala. Jonas ska kunna byta namn till Camilla utan att någon ska moralisera och lägga sig i.
- När man genomgår en könskorrigering ska man aldrig tvingas operera bort könskörtlarna. Detta luktar gammal tvångssterilisering och inget som ska finnas i ett modernt liberalt samhälle.
- I utredningen om könsbyteslagen framförs att man ska vara bosatt i Sverige för att få genomgå en könskorrigerande operation. Vi anser att det kravet borde slopas, enligt den princip som exempelvis abortdiskussionen lyft upp den senaste tiden.

- Vissa grupper hamnar alltid i skymundan och förtrycks i det tysta. Därför lyfter inte vi bara frågor som råkar vara mest populära. Vi lyfter frågor som berör det allra mest utsatta. Transpersoner har länge hamnat i andra hand när det gäller konkreta resultat. Det är dags att ändra på det. Vi är inte klara förrän heteronormen blivit onormal, säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande och Johnny Foglander, talesperson i HBTQ-frågor, för Liberala ungdomsförbundet

Liberala ungdomsförbundet kommer finnas på plats i Folkpartiets tält i Pride park under veckan. Hela förbundsstyrelsen deltar även i paraden på lördagen med bröllopstema, detta för att uppmana regeringen att ta tag i frågan om könsneutrala äktenskap och lägga fram en proposition.

Jimmy Drushammar
Förbundssekreterare