Behr Hella Service

Luftkonditionering säkerställer god sikt på hösten och vintern

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 13:16 CEST

Så här lagom till hösten när det blir kallt och vått får man in en betydligt större mängd av fukt
och väta i fordonet, t ex via kläder och skor. Detta skapar dimma och minskar sikten -
en säkerhetsrisk för alla trafikanter.

Det är därför som Behr Hella Service går ut och rekommenderar att slå på luftkonditionerings-systemet eftersom detta bidrar till att luften i kupén torkar och driver ut fukten.  I många av dagens luftkonditioneringsysten sköts detta automatiskt när anläggningen är i defrost-läge. Om detta inte sker per automatik, rekommenderas att man slår på det manuellt.

Förutom att man förbättrar sikten så förlänger man systemets livslängd genom att man håller igång systemet även under hösten och vintern.

– Att slå på luftkonditioneringen i några minuter varje månad smörjer tätningarna och kompressorn, vilket kan förhindra kostsamma reparationer och förlust av köldmedium säger Sven Berglund, AC produktansvarig på KG Knutsson AB. Utöver detta bör viktiga komponenter såsom kompressorn, kondensatorn, förångare och expansionsventil inspekteras regelbundet för att säkerställa att luftkonditioneringen fungerar korrekt fortsätter han. Sven tipsar om att detta kan göras vid en AC-kontroll som ska utföras av en certifierad verkstadsmekaniker. Han påpekar också att man ska komma ihåg att tätningar och slangar slits med tiden och därmed skapar läckage av köldmedel, vilket försämrar kylningen och prestanda i AC-systemet.

Behr Hella Service rekommenderar att ett luftkonditioneringssystem bör underhållas vartannat år och att en AC-kontroll bör omfatta:

•                          Tömning och rening av köldmediet
•                          Kontroll och eventuell byte av medföljande olja.
•                          Kontroll av systemets täthet.
•                          Kontroll av fläktar och rörliga delar
•                          Okulärkontroll av slangar kondensor
•                          Kontroll/byte av kupéfilter
•                          Påfyllning med den mängd köldmedium som föreskrivs
                           av fordonstillverkaren.

Vid tecken på läckage rekommenderas alltid byte av torkfilter.

Presskontakt:
Sven Berglund