Tomas Riklund AB

Lugnet före Stormen 10 000 biljetter sålda !

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 08:48 CEST

Om drygt en månad är det premiär för en av Sveriges mest påkostade shower - i Piteå. Föreställningen Stormen beskrivs som en saga i gränslandet mellan fantasi och verklighet med en budget på tolv miljoner kronor. Redan har 10 000 biljetter sålts.

Än så länge har vi ju inget kasino så vi får hitta andra sätt att strö lite ”Vegasglans” över Piteå och Norrbotten, skrattar Robert Sjölund. VD för Pite Havsbad, som tillsammans med hotellkungen Hilding Holmqvist trollat fram pengarna till showen.

Det sparas inte på krutet. Efter att Stormen spelats på Pite Havsbad, 31 oktober - 3 januari, är siktet inställt på världens stora scener.

- Stormen är en föreställning som inte liknar någon annan produktion i Europa. Efter Piteå hoppas vi på Dubai, Monaco och Macao, säger Robert Bronett, producent.

Det kan bli fler platser.

- Vi har fler producenter och nöjesköpare från Europa och övriga världen som kommer hit för att titta på showen, berättar Bodil Johansson, projektledare.

Designers, svetsare, snickare och plastare arbetar för fullt med scenbygget. Kostymerna sys upp på Stadsoperan i Kiev. Snart kommer de 20 handplockade världsartisterna till Pite Havsbad för tuffa repetitioner. De medverkande har erfarenhet från många av de största scenerna i Europa, Las Vegas samt från Cirque du soleil. Magi blandas med skådespelare, akrobater och toppmodern teknik.

- Hasse och Tage valde Tomelilla och Lars von Trier valde Trollhättan. Nu är det dags för Norrbotten att få vara först med en stor showproduktion av internationell toppklass, tycker Robert Bronett.

Huvudrollsinnehavare i showen är den internationellt kände magikern, illusionisten och utbrytarkonstnären Peter Varg.

- Stormen är en saga som vi inte är helt säkra borde berättas, säger Varg lite hemlighetsfullt och lovar en omtumlande upplevelse för både artister och publik.

Föreställningen utspelas på en ö där människan blir en bricka i spelet mellan gott och ont.

Showen ljussätts av Palle Palmé. Han har designat Cirkus och Magifestival i Monaco, ljussatt Grammis- och Guldbaggegalan, rest med Joe Laberos shower i Australien, New Zeeland och USA och mycket mera. Förra året vann Palmé en Golden Mask för sin ljussättning av föreställningar både i Sverige och utomlands.

Bakom den fantastiska scenografin står Roland Söderberg som varit verksam som scenograf de senaste 32 åren. Han har formgivit över 200 scenografier för teater, opera, spelfilm och utställningar, bland annat på Stockholms Stadsteater, Kungliga Operan och Dramaten.

Mark Parker, Magic Special Effects, bidrar också med sina erfarenheter från Brittisk- och USA-producerade filmer, TV och teater.

Ta en titt på vår fantasieggande trailer för Stormen