Stockholms Stadsteater AB

Lugns och Jähkels countrysuccé till Stockholms stadsteater

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2007 13:53 CEST

Press- och publiksuccén Gråt inte mer, Cecilia. Och inte du heller, Ursula. av Kristina Lugn får nypremiär på Stockholms stadsteater den 17 augusti. Kärlekssorg, manlig självömkan och honky-tonk blir det när Lennart Jähkels flygkapten rattar spakarna och framför countrylåtar signerade Kristina Lugn och Niko Röhlcke.

Flygkaptenen Tage har övergivit frun för ungdomskärleken Ursula som en gång klev på hans flygplan i Seattle. Men det var 29 år sen. Tur att Tage kan trösta sig med några riktigt bra countrylåtar.

*En himmelsk flygtur*, *Genomskickligt*, *Lysande*, ** fasten your seatbelts. Och lägg upp pengarna. Här blir det rusning!* skrev pressen vid urpremiären på Teater Brunnsgatan Fyra i februari 2005. Föreställningen gick för utsålda hus under 2005. Sedan dess har det blivit både countryplatta och sommarturné för Lennart Jähkels alter ego Hank Lennart and the Sentimental Cowboys.

Gråt inte mer, Cecilia. Och inte du heller, Ursula är den sjätte pjäsen av Kristina Lugn som spelas på Stockholms stadsteater. Den senaste var Det finns ett liv där borta i Vällingby (2005) med Lennart Jähkel i en av huvudrollerna. Lennart har under våren 2007 medverkat i Älskar dej också och Västra kajen på Stockholms stadsteater. Niko Röhlcke är musiker som när han inte komponerar teatermusik spelar gitarr i Weeping Willows.

Nypremiären är ett samarbete med Teater Brunnsgatan Fyra och sker mitt under Stockholms Kulturfestival.
Gråt inte mer, Cecilia. Och inte du heller, Ursula.
AV KRISTINA LUGN

Nypremiär 17 augusti 2007 kl. 18 på Klarascenen
Regi: Kristina Lugn och Lennart Jähkel
Scenografi: Sören Brunes
Kostym: Inger Elvira Pehrsson
Ljus: Figge Holmberg
Ljud: Jan Eriksson
Musik: Niko Röhlcke

Medverkande: Lennart Jähkel och Niko Röhlcke

I samarbete med Teater Brunnsgatan Fyra.

Förhands- och föreställningsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se

För mer information kontakta:
Lotta Wallgren, tel: 08-506 20 225
lotta.wallgren@stadsteatern.stockholm.se