Chalmers Innovation

LumenRadio vinner igen och expanderar

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 10:41 CEST

LumenRadio, ledande inom teknologi för trådlös ljusstyrning, har för andra året i rad tilldelats PLASA Awards for Innovation på världens största mässa för scenbelysning. Det är första gången ett nytt företag har vunnit det prestigefyllda priset två år i rad. LumenRadio expanderar samtidigt kraftigt och tar in över 10 miljoner kronor i kapital.

– Vi är det första nya bolag som tilldelats priset två år i rad, vilket visar att vår teknologi ligger flera år framför konkurrerande produkter. Kapitalet gör att vi kan växa för att möta det stora marknadsintresset globalt, säger Per Hulthén, VD på LumenRadio.

LumenRadio har utvecklat CRMX, en automatisk och anpassningsbar trådlös teknik för belysning. Företagets trådlösa teknologi är det första som automatiskt anpassar sig till omgivningen för att aldrig störa eller bli stört av annan trådlös kommunikation.

LumenRadio har senaste året gjort prestigefulla installationer som Storkyrkan inför det kungliga bröllopet, Gyllene Hallen i Stockholms Stadshus, Dramaten och Riksteatern.

LumenRadio har även samarbetat med Energimyndigheten, Lunds universitet, Riksbyggen och Fagerhult inom energieffektiv utomhusbelysning. Bostadsområden i Helsingborg och Luleå har övergått till moderna energieffektiva LED-armaturer utomhus med smart trådlös ljusstyrning. Installationen tog endast en dag med trådlös styrning för varje område, medan det med traditionella kablar skulle ha tagit flera veckor.

Företagets CRMX teknik ligger rätt i tiden med stort intresse från investerare. Chalmers Innovation med VD Olle Stenberg var första investerare in i bolaget och är mycket nöjd med företagets utveckling.

– LumenRadio växer snabbt, och den snabba kapitalinskaffningen på över 10 miljoner kronor i dagens finansiella klimat talar sitt tydliga språk – de har en riktigt bra produkt som marknaden efterfrågar, säger Olle Stenberg VD på Chalmers Innovation.

För ytterligare information kontakta:

Per Hulthén, VD LumenRadio, telefon: 031-772 80 84, per.hulthen@lumenradio.com
Olle Stenberg, VD Chalmers Innovation, telefon: 031-772 80 47, olle.stenberg@chalmersinnovation.com
Jessica Björk, Marknads- och Pressansvarig LumenRadio, telefon: 031-772 80 84, jessica.bjork@lumenradio.com

Mer om LumenRadio
LumenRadio utvecklar och marknadsför den bästa teknologin för trådlös ljusstyrning. Produkterna är mer kostnadseffektiva än trådbaserade och konkurrerande trådlösa produkter. LumenRadios trådlösa system är den första på marknaden som automatiskt anpassar sig till till omgivningen för att aldrig störa eller blir stört av annan trådlös kommunikation. LumenRadio säljer idag trådlösa produkter globalt. LumenRadio ägs bland annat av Chalmers Innovation. För mer information om LumenRadio och CRMX besök www.lumenradio.com.

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation har sedan 1999 varit med och startat 95 företag. Företagen hade under 2009 en total omsättning på 360 miljoner kronor. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,24 miljarder kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. För mer information om Chalmers Innovation besök www.chalmersinnovation.com.