Microsoft Sverige AB

Lumia 530 i svenska butiker

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2014 09:28 CEST

Uppföljaren till succén Lumia 520 kommer med Windows Phone 8.1 från start och levererar ännu mer smartphone per krona

Stockholm 16 september 2014

Torsdagen den 18 september börjar Microsofts Lumia 530 säljas i Sverige med ett rekommenderat pris på endast 899 kronor inklusive moms. Lumia 530 erbjuder innovationer och tjänster från Microsoft som annars förknippas med high-endmodeller. Kombinationen av senaste generationens smartphonefunktioner och –upplevelser till ett mycket attraktivt pris, gör det möjligt att välkomna ännu fler användare till Microsofts ekosystem.

Med den ledande flexibiliteten i Windows Phone 8.1 levererar Lumia 530 värde på en helt ny nivå, både för nytta och nöje, med funktioner som exempelvis:

·  Den senaste versionen av Windows Phone 8.1 med smarta notifieringar från Action Center.
·  En kraftfull fyrkärnig Snapdragonprocessor från Qualcomm ger en supersnabb användarupplevelse utan fördröjningar i dina favoritappar, de bästa mobilspelen och för att surfa. Smidig integration med Microsoft-tjänster som Office och Skype ingår redan från start.
·  Populära appar som Uber, Instagram, WhatsApp,Viber och WeChat och topprankade spel som Asphalt 8 finns tillgängliga I Windows Phone Store.
·  Suveräna offlinetjänster som sparar tid och pengar, som till exempel oavbruten musikströmning via MixRadio, och offline-navigering i Maps både hemma och på resande fot.
·  4 gigabyte inbyggt lagringsutrymme med expansionsmöjligheter på upp till 128 gigabyte SD-kort och 15 GB kostnadsfri molnlagring i Microsoft OneDrive som synkar, lagrar och tillgängliggör filer mellan telefonen och datorn, gör att du aldrig behöver ha dina viktigaste dokument eller mediebibliotek långt borta.

”Med appar och funktioner av hög kvalitet, och exceptionell byggkvalitet till ett fantastiskt pris sätter Lumia 530 en ny standard för smartphones de flesta har råd med. Lumia 530 är ett kvitto på vårt fokus att välkomna fler människor till Windows Phone, med fantastiska produkter som visar upp Microsofts digitala upplevelser för arbete och fritid”, säger Niels Kjelstrup, produktchef på Microsoft Devices i Skandinavien.

Lumia 530 börjar säljas i Sverige den 18 september och kommer i färgerna orange, grön, mörkgrå och vit, samt förstås utbytbara skal i en lång rad färger.

Tekniska specifikationer

Lumia 530

Operativsystem

Windows Phone 8.1 med Lumia Cyan

Skärm

4.0” FWVGA  LCD

Batteri

1430 mAh. Upp till 22h standbytid, 13h taltid (2G)

Uppkoppling

HSPA+ 21Mbps/5.76Mbps, Wi-Fi (b/g/n), BT 4.0, micro USB

Processor

1.2GHz Qualcomm Snapdragon 200 med fyra kärnor

Kamera

5MP

Minne

512MB RAM, 4GB eMMC, micro SD-kortplats upp till 128GB.

Om Microsoft

Microsoft grundades 1975 och är ett världsledande teknikföretag som erbjuder tjänster och enheter som förenklar människors liv. Microsoft Sverige leder marknaden med 600 engagerade medarbetare som dagligen jobbar för att alla människor ska få ut maximalt av sin dag, oavsett om det handlar om arbete eller fritid.