Lundin Mining AB

LUNDIN MINING SLUTFÖR FÖRSÄLJNINGEN AV GULDGRUVAN TASIAST TILL RED BACK MINING

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2007 15:02 CEST

5 augusti, 2007 (TSX: LUN; OMX: LUMI, AMEX: LMC) Lundin Mining Corporation ("Lundin Mining" eller "Bolaget") kan idag meddela att försäljningen av guldgruvan Tasiast till Red Back Mining Inc. (TSX: RBI) ("Red Back"), i enlighet med tidigare ingångna optionsavtal, har slutförts. Köpeskillingen uppgår till 225 miljoner USD i kontant betalning samt övertagande av skulder och hedgingkontrakt relaterade till gruvan om 52,9 miljoner USD. Lundin Mining förvärvade Tasiastgruvan i Mauretanien som en del i det nyligen genomförda förvärvet av Rio Narcea Gold Mines, Ltd.

Om Lundin Mining
Lundin Mining är ett snabbt växande gruv- och prospekteringsbolag verksamt inom internationell produktion, utveckling, förvärv och prospektering av basmetaller. Bolaget ägar fyra gruvor i drift, Neves-Corvo i Portugal, Zinkgruvan och Storliden i Sverige och Galmoy på Irland. En femte gruva, Aljustrel i Portugal, är planerad att tas i drift under tredje kvartalet 2007. Lundin Mining innehar också en omfattande portfölj av prospekterings- och utvecklingsprojekt, bland annat intressen i ett av världens största zinkprojekt, Ozernoe, i Ryssland och koppar-koboltprojektet Tenke Fungurume i DRC.

Catarina Ihre, Manager, Investor Relations: 070-607-9263
Sophia Shane, Investor Relations, North America: 1-604-689-7842