Lundin Petroleum AB

Lundin Petroleum förvärvar ytterligare producerande intressenter i Salawati, Indonesien

Pressmeddelande   •  Jul 28, 2003 15:58 CEST

Lundin Petroleum AB (Lundin Petroleum) har slutfört förvärvet om ytterligare licensandelar om 0,936% i Salawati Basin Production Sharing Contract (PCS) och 0,52% i Salawati Island PSC, kontant för 400 000 USD. Båda koncessionerna är belägna onshore och offshore Papua i Indonesien. Operatör är PetroChina.

Dessa licensandelar ägdes tidigare av Ross Energy LLC och American Energy Operations Indonesia Inc. Förvärvet genomförs per den 1 januari 2003 och fullföljdes efter mottagande av alla nödvändiga godkännanden från partners och myndigheter.

De förvärvade licensandelarna kommer att resultera i en ökning av Lundin Petroleums bevisade och sannolika reserver om 0.3 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe) och producerar cirka 2 485 oljeekvivalenter per dag (boepd), netto.

- Förvärvet ligger i linje med vår strategi att utvidga våra innehav i och runt våra existerande produktionsintressen. Koncessionerna i Salawati är solida produktionstillgångar med god tillväxtpotential från pågående prospektering, säger Ashley Heppenstall, koncernchef och vd för Lundin Petroleum.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Albanien, Frankrike, Holland, Indonesien, Iran, Sudan, Tunisien och Venezuela. Bolagets aktier handlas på Nya Marknaden vid Stockholmsbörsen. (ticker ”LUPE”)

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall, VD
Maria Hamilton, Informationschef