Lundin Petroleum AB

Lundin Petroleum påbörjar prospekteringsborrningen Val des Marais i Paris Basin, onshore Frankrike

Pressmeddelande   •  Jul 24, 2003 09:08 CEST

Lundin Petroleum AB (Lundin Petroleum) har påbörjat prospekteringsborrningen ”Cense-Oramt 1” placerad i prospekteringslicensen Val des Marais i närheten av de producerande Soudron och Villeperdue fälten 100 km öst om Paris. Lundin Petroleum är operatör av Val des Marias med licensandel om 45%. Återstående licensandelar innehas av Jordan Oil & Gas Corporation, 45%, samt Carr Production, France, 10%.

Strukturen är belägen på samma geologiska förlängning som existerande fält i Paris Basin och i närheten av existerande anläggningar. De två viktigaste reservoarerna, Dogger och Rhaetian, är bevisade reservoarer från närbelägna producerande fält.

Borrningen är beräknad att nå sitt slutliga djup om 2 310 m inom 30 dagar.

Lundin Petroleums produktion är 2 900 fat olja per dag (bopd), brutto 3 300 bopd, från oljefälten i Paris Basin vilka har kvarvarande bevisade och sannolika reserver om 13,9 miljoner fat olja.

- Vi är mycket glada över att prospektera i Paris Basin. Prospekteringsborrningen har potential att avsevärt kunna öka våra franska reserver. Strukturen finns i anslutning till existerande infrastruktur och om vi träffar på en fyndighet kan den sättas i produktion mycket snabbt.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Albanien, Frankrike, Holland, Indonesien, Iran, Norge, Sudan, Tunisien och Venezuela. Bolagets aktier handlas på Nya Marknaden vid Stockholmsbörsen. (ticker ”LUPE”)

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall, VD

Maria Hamilton, Informationschef