Lundin Petroleum AB

Lundin Petroleums prospekteringsborrning i Val des Marais, onshore Frankrike, har slutförts

Pressmeddelande   •  Okt 06, 2003 15:00 CEST

Lundin Petroleum AB (Lundin Petroleum) har slutfört borrning och test av prospekteringsborrningen "Censa-Ormat 1", belägen i Val des Marais prospekteringslicens, onshore Frankrike.

Borrningen nådde Dogger reservoaren (det primära målet) där en potentiell oljeproducerande zon identifierades. Denna zon producerade initialt 300 fat olja per dag från ett reservoar- system med sprickbildningar men tyvärr steg sedan vattennivån till cirka 99 %. Borrningen är icke-kommersiell och kommer tillsvidare att överges.

-Även om vi är besvikna över resultatet av denna prospekteringsborrning är vi fortfarande övertygade om att Paris Basin har fortsatt prospekteringspotential. Detta kan tydligt ses från den senaste rapporterade reservökningen i Les Merisierfältet där vi har ökat våra nettoreserver, med minst 25% i Paris Basin säger Ashley Heppenstall, koncernchef och vd i en kommentar.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Albanien, Frankrike, Holland, Indonesien, Iran, Norge, Sudan, Tunisien och Venezuela. Bolagets aktier är noterade på O-listan vid Stockholmsbörsen (ticker "LUPE").

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall VD Tel: +41 22 319 66 00
Maria Hamilton Informationschef Tel: 08-440 54 50