Impact Invest Scandinavia (SIIN AB)

Lundins stiftelse om sina Afrikanska investeringar på Impact Investing-dagen

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2017 14:17 CET

En rad spännande talare är nu klara för den nordiska Impact Investing-dagen. Konferensen är den första som helt ägnas åt att utforska s.k impact investing - ett placeringsfilosofi för att åstadkomma större samhällsnytta. Den finansiella sektorn i norden börjar se att hållbarhet inte bara skapas genom att välja bort att investera i riskfyllda verksamheter, men att man även aktivt behöver välja vilka sociala o miljömässiga mål man vill uppnå.

Konferensen måndagen den 13 februari riktar sig främst till den finansiella sektorn och till privata affärsänglar.

Ur programmet:

VD:n för Europas största sociala investment-bank ClearlySo, Rodney Schwartz, kommer och berättar om trenderna inom området.

Att investera för att motverka klimatrisker - Entropics är den första skandinaviska fonden som säljer CAT-obligationer och kommer att för första gången att dela med sig av data om vilka preventiva investeringar detta leder har lett till.

Att investera för att förhindra senare stora kostnader eller lidande, är även vad professor Lars Hultkrantz kommer att prata om. Forskare och författare till flera publikationer om sociala investeringar presenterar han vilka finansiella modeller som kan visa det ekonomiska värdet av att investera utifrån önskad social effekt.

Hela programmet finns här:

Pressfrågor besvaras av Ruth Brännvall, 0733211006

Impact Invest Scandinavia är ett nätverk som drivs av det sociala företaget SIIN AB (SVB). Vi och våra intressenter främjar hållbara ekonomier genom att investera i entreprenörer och organisationer med hög potential att förbättra samhälle och miljö.

Mer information: www.impactinvest.se