Labs2

Lunds kommuns fastighets AB (publ)(LKF) väljer BRIKKS från Labs2

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 08:58 CET

Lunds kommuns fastighets AB (publ)(LKF) väljer BRIKKS från Labs2 som KO-system till sitt nya öppna bredbandsnät som omfattar 10 000 lägenheter. Ordervärdet beräknas till 45 miljoner över en 6 års period.

Affären innebär att Svenska Fiberbolaget med sitt konsortium ”Svenskt Fastighetsbredband” har fått i uppdrag att installera ett äkta bredbandsnät till alla LKF:s fastigheter. Labs2 som KO (kommunikationsoperatör) kommer via BRIKKS att hantera multipla tjänster (Internet, IP-TFN, IPTV, VoD), så att de boende kan välja sin egen mix av bredbandstjänster.

Nätet kommer från första dag att erbjuda världens snabbaste bredbandsuppkoppling för privatpersoner, 1000 / 1000 Mbps.

“Detta är exakt vad vi såg framför oss när vi började med bredband för över tio år sedan; ett nät med alla tjänster samt total valfrihet och dessutom i Lund. Tillsammans med de uppdrag som vi redan tidigare har fått av HSB Malmö och HSB Skåne, så blir detta en oerhörd möjlighet för regionen. Vi är mycket spända på att se vad vi tillsammans med leverantörer och kreatörer kan använda världens kraftfullaste nät till”, säger Jonas Birgersson VD på Labs2.

“LKF har under flera år utvärderat olika lösningsalternativ. Vi har fastnat för en satsning som är oerhört fördelaktig för LKF men också för våra kunder. Förutom alla kommersiella tjänster skapas även möjligheter för oss som fastighetsägare att kunna kommunicera med alla våra hyresgäster och i förlängningen erbjuda intressanta fastighetstjänster”, säger Börje Svensson,VD på LKF AB.

“Två detaljer i affären är extra intressanta för andra fastighetsägare som funderar på att installera ett öppet bredbandsnät. Denna lösning är dels i princip utan kostnader för fastighetsägaren och så kommer alla objekt, även orterna utanför staden, att få del av denna toppmoderna lösning. Så långt har vi kommit med bredbandstekniken när man bygger på rätt sätt. Detta sätter åter Sverige och Lund på världens bredbandskarta”, säger Jonas Birgersson.

För mera information, ring Jonas Birgersson på 070–515 27 62 eller
Börje Svensson VD LKF på 046-35 85 09 alt. 0734-40 85 09

Labs2 är en koncern som med modern teknik, operatörskunskap och egna utvecklingsresurser skapar tjänster för bredband.

Produkterna inkluderar: tjänsteinfrastruktur (inkl portal och affärssystem), egen IP-telefoniverksamhet, egen Internetoperatör samt kompletta system för att erbjuda TV, film och musik.

Labs2 agerar primärt på den skandinaviska stadsnäts- och operatörs-marknaden med anläggningar i Stockholm, Oslo samt högkvarter i Lund.

För den breda allmänheten innebär tjänsteinfrastruktur valfrihet mellan olika operatörer och möjligheten att själv välja och skapa digitala tjänster

Detta uttrycker sig i form av billigare och bättre telefoni och bredbandsuppkoppling samt större utbud av TV, film och musik.

Lunds Kommuns Fastighets AB är ett helägt kommunalt bostadsföretag. Vi representerar det spekulationsfria boendet. Vår uppgift är att erbjuda Lundaborna trivsamma bostäder till ett konkurrenskraftigt pris.

Labs2 Group AB, Winstrupsgatan 1, 222 22 Lund
www.labs2.com