Regionförbundet Jönköpings län

Lyckad emigrationsmässa för Jönköpings län

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2014 11:30 CET

Intresset för Jönköpings län var stort när Regionförbundet i samarbete med länets kommuner, Arbetsförmedlingen och Nyföretagarcentrum marknadsförde regionen på emigrationsmässan i holländska Utrecht den 8-9 februari. Ett femtiotal seriösa intresseanmälningar ska nu följas upp och bland dem finns ingenjörer, läkare, IT-tekniker, veterinärer och entreprenörer som vill starta eget eller ta med sig sina företag hit.

Flera av Sveriges regioner var på plats i Utrecht, liksom Migrationsverket, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Svenska ambassaden. Lars Stridh, chef för Medborgarkontoret i Nässjö, har varit med samtliga sju gånger som regionen deltagit på mässan.

­– För oss är det en självklarhet att finnas med på emigrationsmässan, både som kommun och som del i regionen. Det är viktigt att arbeta på bred front med att locka människor och företag till länet. Rent kostnadsmässigt är det en låg insats jämfört med vad varje inflyttad holländare genererar i skatteintäkter.

­Sophia El Masry, EU-samordnare på Europa Direkt/Regionförbundet, var med på mässan i Utrecht för första gången.
– Närmare 150 000 holländare emigrerar varje år. Vi hoppas givetvis att många av dem väljer att flytta till Jönköpings län i framtiden. Det är en lång process för människor att ta beslutet att lämna sitt land, och det innebär att vi också måste arbeta långsiktigt och strukturerat med vårt deltagande. Och det gör vi.

För kommentarer och information

Lars Stridh, chef för Medborgarkontoret i Nässjö kommun, telefon: 0380-51 86 57, e-post: lars.stridh@nassjo.se

EU-samordnare Sophia El Masry, Europa Direkt/Regionförbundet, telefon: 036-10 20 25, e-post: europadirekt@regionjonkoping.se

Regiondirektör Rolf Persson, telefon: 036-10 20 31, mobil: 070-555 80 40, e-post: rolf.persson@regionjonkoping.se

Presskontakt

Informationschef Helen Ulvegard, telefon: 036-10 20 18, mobil: 0705-36 28 09, e-post: helen.ulvegard@regionjonkoping.se

Kontakta oss gärna för pressbilder.

Regionförbundet Jönköpings län är den politiska arenan för samverkan och hållbar utveckling. Vårt uppdrag är att samordna det regionala tillväxtarbetet mot målet en snabbare, öppnare och smartare region.